Business Sweden presenterar Swedish Hotspot på Slush 2015, 11-12 november

Slush, norra Europas största startup evenemang, är en mötesplats för några av världens mest innovativa entreprenör och erfarna investerare. Business Sweden introducerar Swedish Hotspot en centralt placerad samlingspunkt, som erbjuder plats för diskussion, möten och spontanta träffar för deltagare på Slush.

Business Sweden, tillsammans med Tillväxtverket, Almi, Vinnova och Sveriges ambassad i Helsingfors står som värd för Swedish Hotspot och 26 svenska startupföretag deltar i arrangemanget. H.K.H Prins Daniel närvarar för att träffa entreprenörer och investerare inom ramen för Prins Daniels Fellowship och Entreprenörskapsprogam.

- Slush har tidigare år visat sig ge bra utdelning för svenska startupbolag och vi ser väldigt mycket fram mot årets upplaga. Vi ser en stor tillväxtpotential för svenska startups och är glada över en rekordstor svensk närvaro. Business Sweden finns på plats för att underlätta processen med att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, säger Anna Hellerstedt, handelssekreterare på Business Sweden i Finland

På Slush, som nu är slutsålt, finns över 1700 startups på plats och bland annat talar Marcus Wallenberg, SEB, Niklas Zennström, Atomico och Sebastian Siemiatkowski, Klarna under evenemanget som fortsätter att växa och nu är den största av sitt slag i Europa. Under de två dagarna kommer 15,000 besökare att närvara och för första gången lanserar Slush ett nordiskt forum där befattningshavare och affärsledare från nordiska företag kommer att diskutera möjligheter för samarbete med startupbolag.

- Sveriges exportstrategi fokuserar särskilt mot innovativa och snabbväxande företag där vi på ett mer aktivt sätt vill erbjuda stöd och rådgivning, vår omfattande närvaro på Slush är ett led i denna satsning. Sverige är ett framgångsland inom innovation och Business Sweden kan, med vårt stora internationella nätverk, erbjuda konkret hjälp att nå nya marknader, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.

Läs mer om Business Swedens satsning och möt de svenska företagen: http://swedishhotspot.com/.

Elisabeth Somp, Presschef på Business Sweden

T: +46 (0)72-540 93 38 E: elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.