• Business Sweden/

Business Sweden ser Bio Europe som en jättepotential för svenska bolag inom Life Science att exponeras mot andra marknader

Business Sweden samlar svenska life science-bolag när Europas största life science-konferens för första gången går av stapeln i Stockholm

Den 4-6 november står Stockholm värd för Europas viktigaste mötesplats för investeringar inom biotech och farma, som för första gången hålls på svensk mark. Business Sweden samlar svenska innovativa life science-bolag och främjarorganisationer i den svenska paviljongen för att lyfta svenska innovationsstyrkor inom life science.

BIO-Europe är ett branschledande evenemang som samlar över 5000 deltagare från hela världen och representanter från mer än 2500 företag. Eventet är en central plattform för att främja innovation och samarbete inom bioteknik och läkemedelsutveckling, och samlar investerare, beslutsfattare och innovatörer från hela life science-spektrumet.

”Life science-sektorn är central för svensk ekonomi och är Sveriges tredje största exportsektor, med en exportvolym på 152,5 miljarder kronor under 2023. Därför känns det värdefullt att vi nu ska samla svenska aktörer inom life science i den svenska paviljongen under BIO-Europe”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.

Sverige tar tillfället i akt att marknadsföra svenska styrkor och erbjudanden inom Life Science med ett gemensamt budskap – “Join Swedish Life Science – Innovations for Life”.  Med en målsättning att vara en ledande Life Science-nation pågår en uppdatering av den nationella life science strategin för att ytterligare stärka den svenska positionen globalt.

Den svenska paviljongen, organiserad av Business Sweden i samarbete med regionala partners och branschorganisationer såsom Stockholm Business Region, Business Region Göteborg, Invest in Skåne, Umeå Kommun, Region Stockholm, Vinnova, Sweden-Bio, Lif och Medtech4Health, kommer att vara en central mötesplats för att visa upp Sveriges starka position inom life science.

Utöver dessa organisationer finns svenska bolag representerade;  AAX BioTech, Anocca, AnyoLabs, BioArctic, CCRM Nordic, Flemingsberg Science Foundation, iCoat Medical, MabTech, NextCellPharma, NorthX Biologics, Oblique Therapeutics, Pelago Bioscience, Salipro BioTech, SciLifeLab, Sprint Bio Science och Vator Securities.

”I paviljongen kommer det att bjudas in till diskussioner med svenska och internationella investerare, och en möjlighet för bolag och organisationer på plats att gemensamt lyfta våra svenska styrkor inom life science”, säger Anna Redwood, Program Manager Life Science på Business Sweden.

Om BIO-Europe
BIO-Europe är en ledande konferens inom bioteknik- och läkemedelsindustrin som samlar tusentals deltagare från hela världen för att främja innovation och samarbete. Konferensen firar sitt 30-årsjubileum i år och hålls för första gången i Sverige.

För journalistfrågor eller intresseanmälan för att besöka paviljongen var vänlig kontakta:

Presstjänst
press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.