Business Sweden värvar Kinachef från Accenture

Tobias Glitterstam blir ny handelssekreterare i Kina och ansvarig för Business Swedens Kina-verksamhet. Uppdragets fokus är rådgivning och stöd till svenska bolag som vill etablera sig i Kina och bolag som är finns i landet, men vill ta ett nytt kliv. Glitterstam har varit management-konsult de senaste 16 åren och kommer senast från rollen som partner på Accenture.

Glitterstam har arbetat på Accenture sedan 1999. Fokus har varit på förändringsprogram som hjälper företag att växa på nya marknader, bland annat inom telekomsektorn. Utöver ledande roller på den nordiska marknaden så har Glitterstam verkat i Kina under fem år, med bas i Peking, Hong Kong och Shenzhen.

Det känns lite som att komma hem, efter att ha spenderat så mycket tid i regionen under de senaste åren, säger Tobias Glitterstam. Det är ett viktigt uppdrag i en utmanande tid på den kinesiska marknaden. Jag ser nu fram emot att börja träffa våra kunder och alla duktiga kollegor på plats i Kina.

Business Swedens Kina-kontor är placerade i Peking och Shanghai. De har ett 50-tal medarbetare. Tobias Glitterstams uppdrag innefattar även en vidareutveckling av Business Sweden’s verksamhet och tjänsteerbjudande i Kina.

Jag ser en stor potential att bidra till svenska bolags framgångar både inom etablerade och nya sektorer. Ett exempel är hela miljöteknikområdet, baserat på Kinas allvarliga miljö- och klimatutmaningar samt att svensk miljöteknik ligger långt fram. En långsiktig satsning här kan ge access till en enorm marknad och möjlighet till gröna siffror i dubbel bemärkelse, säger Tobias Glitterstam.

För mer information eller frågor, vänligen vänd er till:

Kristina Windrup Olander, Kommunikationsdirektör Business Sweden
+46 72 545 34 74
kwo@business-sweden.se

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.