• Business Sweden/

Business Sweden växlar upp i Indien med ett tredje kontor och utser Sofia Högman till ny handelssekreterare och landschef.

I ljuset av den svenska regeringens Asien-satsning har Business Sweden beslutat att etablera närvaro i Mumbai, vilket blir Business Swedens tredje kontor i Indien efter Delhi och Bangalore. Syftet är att vara närmare det finansiella centrumet Mumbai och industriregionen Pune, som traditionellt har varit Sveriges affärscentrum i landet.

”Indien förutspås bli världens tredje största ekonomi till 2030, drivet av en stark tillväxttakt. Landet är hem för nära 300 svenska företag och samtidigt har fler än 70 indiska företag investerat i Sverige och skapat 7000 direkta arbetstillfällen. Att vi nu stärker vår närvaro och vårt team ytterligare i Indien ger oss ännu bättre förutsättningar att ta tillvara på potentialen”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.

Mumbai och regionen runtomkring är Indiens kommersiella nav och genererar 22% av landets BNP. Mumbai är också ett av världens tio största handelscentrum och hem för åtta av de tio största indiska konglomeraten samt står för 25% av Indiens industriproduktion. Därför ser Business Sweden detta som en möjlighet att stötta både export- och investeringsfrämjandet.

”Långsiktig närvaro i Mumbai kommer att öka affärsmöjligheterna i Indien för svenska företag och ge tillgång till ett snabbt växande affärsekosystem. Att bidra till att svenska företag i Mumbai, Pune, Maharashtra och Gujarat kan ta tillvara på tillväxten kommer att vara kärnan i vårt långsiktiga fokus på denna viktiga region”, säger Emil Akander, regionchef för Syd- och Sydostasien på Business Sweden.”

Beslutet sammanfaller med att Sofia Högman utsetts till ny handelssekreterare och landschef i Indien. Sofia har gedigen erfarenhet av att leda bolag, av internationell expansion och styrelsearbete. En av de första uppgifterna blir att bygga upp det nya Mumbai kontoret och förstärka närvaron i södra Indien.

”Jag ser fram emot att fortsätta driva och utveckla vår verksamhet i Indien. Initialt handlar det om att hitta rätt nyckelpersoner till kontoret i Mumbai och att fånga det stora intresse för Indien som vi ser från svenskt näringsliv”, säger Sofia Högman, handelssekreterare och landschef för Indien.

För mer info/kontakt:

Presstjänst
press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.