Business Swedens marknadsöversikt april 2014

Ekonomin i stora delar av västvärlden utvecklades positivt under fjärde kvartalet 2013. I år, så långt det finns statistik, är det en splittrad bild. För Sverige har det  däremot varit  negativt att de nordiska grannländernas ekonomier avslutade 2013 svagt. Tillväxtländerna som block uppvisar alltjämt högre tillväxt än västvärlden, men obalanserna i flera av de största tillväxtländerna har fortsatt.

Den svenska exporten av varor och tjänster minskade 2013 med 0,9 procent i fasta priser jämfört med föregående år. I kronor räknat ser det betydligt värre ut. För perioden januari-februari i år ökade varuexporten med 0,9 procent i löpande priser jämfört med föregående år. Exporten har alltså förbättrats sedan första halvåret i fjol, men på det hela taget är siffrorna ganska svaga.

Business Sweden ställer samma fråga som i förra marknadsöversikten i december. Är det lugnet före den stora återhämtningen eller är vi på väg in i en långvarig stagnation? Hur ser utsikterna för svensk export ut och vilka är riskerna? Det tar Business Sweden bland annat upp i sin marknadsöversikt som presenteras onsdagen den 16 april.

Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo presenterar en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2015. I bedömningen har effekterna av den senaste utvecklingen bakats in. Makroanalysen bevakar 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Business Swedens syn på världsekonomin och på svensk export.

I Business Swedens marknadsöversikt för april 2014 presenterar Mauro Gozzo även en färsk prognos för svensk export för 2014 och 2015 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Onsdagen den 16 april kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan:
press@business-sweden.se

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.