Delegation från Turkiet med inriktning på IT och telekom besöker Sverige

IT och telekomsektorn är den snabbast växande sektorn i Turkiet. Åren 2005-2009 ökade tillväxten med 14 procent och det finns en stor potential inom branschen för svenska företag. 2009 satsades det 7,2 miljarder dollar på IT och telekomsektorn, 2014 beräknas det beloppet öka till 10,5 miljarder. Idag har flera internationella IT och telekomföretag, bland annat Ericsson, Nokia och Microsoft, redan närvaro i landet.

I samband med en inkommande delegation från Turkiet anordnas ett seminarium med fokus på IT och telekomsektorn på World Trade Center i Stockholm. Ett fyrtiotal svenska företag är anmälda i dagsläget. På seminariet får företagen information om både affärs- och samarbetsmöjligheter länderna emellan. Delegationen består av betydande representanter från det turkiska näringslivet och från Turk Telekom, den turkiska motsvarigheten till svenska Telia. Det kommer även att finnas representanter på plats från mobiljätten Turkcell.

Seminariet arrangeras i samarbete mellan Exportrådet, Turkish-Swedish Business Council, Foreign Economics Relations Board DEIK, Turkish Informatics Foundation TBV och the Informatics Industry Association TÜBISAD.

Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 Stockholm Datum: 9 februari Tid: kl. 09.00 - 16.00 Anmälan: press@swedishtrade.se

___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Antoine Fanoun, tf. chef Exportrådet i Turkiet tel. +90 530 781 68 71 el. +46 707 999 418 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 076- 11 47 794