Digitalisering och hållbarhet i fokus för Tysklandsdelegation

En näringslivsdelegation under ledning av Ylva Berg, VD, Business Sweden besöker Tyskland 5-7 oktober i samband med Kungaparets statsbesök. Programmet för dagarna har fokus på innovation, digitalisering samt hållbarhet och tar fasta på de utmaningar Tyskland och Sverige står inför. Delegationen består av representanter från cirka 20 svenska företag, lärosäten och myndigheter. Närings- och Innovationsminister Mikael Damberg deltar i delar av programmet.

- Tyskland är en av våra absolut viktigaste handelspartners och vi ser fortsatt potential för svenska bolag, både inom områden där vi redan är starka, men också inom områden där vi kanske har ett försprång framför tyska bolag. Vårt program fokuserar på hållbarhet och digitalisering som är ett par av de områden där vi ser stora möjligheter för ett utökat handelsutbyte med Tyskland, säger Ylva Berg, VD, Business Sweden.

Tyskland är världens fjärde största ekonomi och en av Sveriges största affärspartners. En åldrande befolkning, omställning till hållbar energi och digitalisering är några av de utmaningar som den tyska ekonomin står inför och där svenska företag är väl positionerade att erbjuda lösningar.

-Tyskland är en öppen ekonomi och ett fördjupat samarbete mellan våra länder innebär att Sverige får tillgång till en plattform för en större internationell marknad, konstaterar Anna Nordström, handelssekreterare på Business Sweden i Berlin

Idag är ca 1900 svenska bolag, som omsätter ca 85 miljarder euro, aktiva i Tyskland. Flera svenska detaljhandelsföretag är framgångsrika i Tyskland. Ett stort antal forskningssamarbeten mellan tyska och svenska universitet pågår men det finns potential att utöka samarbetet även på det området. Tysklands betydelse för Sverige inom EU-samarbetet förväntas öka i och med Storbritanniens utträde.

På programmet för delegationen står bl a seminarier om ”Framtidens tillverkning”, ”Hållbar mobilitet” ”Den nya digitala infrastrukturen” och ”E-hälsa”. Business Sweden varit en strategisk samarbetspartner för svenska företag i Tyskland sedan 1972.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.