EMI Q3 – Exportchefindex fortsätter falla

EMI (Exportchefindex) föll med 3,3 enheter till 50,6 tredje kvartalet från 53,9 andra kvartalet. EMI ligger nu nära 50-strecket – skiljelinjen mellan optimism och pessimism. Nedgången i EMI förklaras framför allt av en påtaglig nedgång i EMI prognos, delindex för de framåtblickande frågorna.

EMI prognos föll med 5,0 enheter till 47,4 tredje kvartalet, från 52,4 andra kvartalet. Det är femte kvartalet i rad som index faller och EMI prognos ligger nu på sin lägsta nivå sedan fjärde kvartalet 2012. Att EMI prognos ligger under 50 indikerar att exportföretagen har en dyster syn på exportutsikterna på tre månaders sikt.

Även EMI nuläge föll men mer måttligt med 1,6 enheter till 53,8 tredje kvartalet, jämfört med föregående kvartal. I nuläget är företagen fortsatt nöjda med exportförsäljningen liksom lönsamheten i exportförsäljningen. Båda delindexen ligger över 50-strecket men under sina historiska genomsnitt. Däremot har företagen en pessimistisk syn på exportorderstockarna.

Det samlade indexet för förväntad exportefterfrågan föll markant med 8,9 enheter till 46,2 tredje kvartalet, från 55,1 andra kvartalet. Nedgången förklaras framför allt av ett kraftigt fall i index för förväntad exportefterfrågan från Nord- och Sydamerika men även Central- och Östeuropa.

-        Det som var särskilt utmärkande i denna mätning är att samtliga delindex, med undantag av index för förväntad exportefterfrågan från Västeuropa och Asien, föll. En osäker omvärld tillsammans med konjunkturavmattning bidrar till exportföretagens dystra syn, säger Lena Sellgren, chefekonom Business Sweden.

Läs rapporten här https://www.business-sweden.se/Export/analys-och-rapporter/analys-och-omvarldsbevakning/Exportchefsindex/exportchefsindex-tredje-kvartalet-2019/

Nästa Exportchefsindex publiceras 14 november 2019

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 70 594 82 00, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige.

Vi hjälper svenska företag genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på 44 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet.