Endast vartannat företag har rätt digital kompetens

Sverige har som land en hög digital mognad, god infrastruktur och bra tillgång till kompentens inom digitalisering.  De små och medelstora företagen visar dock oroväckande låg grad av digitalisering när de ska exportera visar en ny rapport från Business Sweden.

Idag släpper Business Sweden sin rapport Internationalisering genom digitalisering. Rapporten tar avstamp i förutsättningar och framgångsfaktorer för digitalisering i svenska företags internationella försäljning och bygger på djupintervjuer och en enkätundersökning.

- Svenska företags internationella expansion kräver en genomtänkt strategi för digitala kanaler, säger Mimmi Goude på Business Sweden och författare av rapporten.

Idag är det självklart för de flesta företag att ha en hemsida för att marknadsföra sina produkter och tjänster och många företag kompletterar sin försäljning i butik med e-handel. Så snart företaget vill sälja på andra marknader än sin hemmamarknad ställs krav på kunskap om lokala förutsättningar, regelverk och preferenser för att komma ut rätt. Inte sällan behöver hela affärsmodellen anpassas för nya digitala förutsättningar.

Rapporten visar dock att svenska företag har relativt låg digital mognad och att endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi.

- Det är en ledningsfråga att säkerställa rätt digital kompetens i bolaget, och förstå att det är en investering som förr eller senare måste göras för de bolag som vill säkra långsiktig internationell framgång, säger Fredrik Fexe strategichef på Business Sweden.

Business Sweden, vars uppgift är att hjälpa alla svenska företag att nå sin fulla internationella potential, kommer under hösten att ta fram en grundläggande utbildning för små – och medelstora företag i digitaliseringsstrategi.

Vid frågor vänligen kontakta:

Fredrik Fexe, Strategichef, Business Sweden
+46 72 545 94 10  fredrik.
fexe@business-sweden.se

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i Sverige på 46 marknader, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.