Exportrådet deltar med 28 företag i LeWeb - världens största internetevent

Den 4-6 december har Exportrådet en paviljong för svenska internetföretag på LeWeb i Paris. Svenska företag får möjlighet att visa upp sina innovationer, möta investerare och potentiella affärspartners.

- Genom vår närvaro på LeWeb hjälper vi svenska företag att snabbt komma ut på en global marknad. Efter svenska succéer som Skype och Spotify är nu en mängd intressanta svenska företag på frammarsch. 28 svenska internetföretag deltar i vår paviljong och får en chans att visa upp sig och knyta värdefulla affärskontakter. Den gemensamma montern skapar dessutom synergieffekter och multiplicerar kontaktytorna, säger Fredrik Junestrand, Manager Business Area Information & Communications Technology (ICT) på Exportrådet.

På LeWeb möts entreprenörer, industriledare, investerare, bloggare och journalister för att fokusera på affärsmöjligheter och viktiga frågor för branschen. Målet är att vara en plattform där företag och entreprenörer i ICT-sektorn kan marknadsföra sig och möta nyckelpersoner inom industrin. Både start-ups och etablerade företag är välkomna att presentera sina innovationer på LeWeb.

De svenska företag som deltar i Exportrådets monter är Merchii, Dramatify, Snowfire, Omnicloud, Codeness, Memoto, FundedByMe, APIHQ, loadImpact, Jajdo, Scrive, Movinto Fun, RelationDesk.com, Mosync, Hypertext3.com, Poosty, Truecaller, Palbetting, New Technology, Curvanade, PromoBucket, Qbrick, Goo Technologies, Ericsson, Opera Capital Partners, OCULUSai, DreamIr och Linkafy.

Till LeWeb i Paris kommer cirka 3 500 personer från ett 80-tal länder (79 procent från Europa, 18 procent från Nord- och Sydamerika och två procent från Asien) och 60 utställare. Inflytelserika personer från ICT-industrin deltar också, som Kevin Systrom, Instagram, David Marcus, PayPal, Marko Ahtisaari, Nokia, Ben Gomes, Google och Alexander Ljung, SoundCloud.

Exportrådets presstelefon: 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.