Exportrådet gör det enklare för svenska företag att hitta internationella upphandlingar

Varje år genomförs internationellt upphandlade och finansierade projekt för hundratals miljarder kronor genom internationella utvecklingsorganisationer och finansinstitut. Tidig information om kommande projekt ökar svenska företags förmåga att konkurrera om olika internationella upphandlingar.

Exportrådet arbetar med att överbrygga avståndet mellan svenska företag och upphandlingar, med fokus på några av de större organisationerna och finansinstituten. Exportrådets tjänst Projektspaning ger svenska företag möjlighet att på ett tidigt stadium ta del av kommande internationella upphandlingar. Tjänsten lanserades för två år sedan och har över 500 registrerade användare för bevakning av kommande offentligt upphandlade affärer. Nu har tjänsten fått en bättre funktionalitet för att ytterligare underlätta för användare att få fram bra affärsuppslag.

Sexton av Exportrådets kontor i världen samarbetar med ambassader och Sidakontor för att leta fram intressanta uppslag om kommande offentligt upphandlade affärer på så tidigt stadium som möjligt. Informationen läggs sedan in i en databas på Exportrådets hemsida.

Tjänsten Projektspaning är tillgänglig och avgiftsfri för alla svenska företag och inkluderar alla länder där internationella finansieringsinstitutioner som EU, FN, Worldbank, utvecklingsbanker och Sida är aktiva. Exportrådets kontor verksamma inom Projektspaning kommer att följa upp projekt som företag visat intresse för och erbjuda tjänster som kan underlätta för företag att bevaka projekt samt skapa förutsättningar för att delta i och vinna anbudstävlingar.

Världsbanken, FN och andra stora utvecklingsinstitutioner finansierar årligen projekt och insatser. Genomförandet står ofta det privata näringslivet för. Svenska företag kan vara leverantörer av allt från tält, vatten och etanolspisar till ett katastrofdrabbat område, projektleda elektrifiering av landsbygden i Södra Afrika till att utföra studier kring klimat i Sydamerika för att nämna några exempel.

http://www.swedishtrade.se/upphandlingsnytt ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Katinka Palmgren, kommunikationschef Exportrådet tel. 08-588 661 64