Exportrådet öppnar kontor i Bagdad

Den 5 oktober öppnade Exportrådet officiellt sitt kontor i Bagdad, Irak. Invigningsceremonin skedde i samband med besöket av en svensk företagsdelegation till landet som leddes av handelsminister Dr. Ewa Björling.

Sverige har sedan länge bedrivit handel med Irak och under 80-talet var Irak Sveriges tredje största exportmarknad i Mellanöstern. Förra årets export motsvarade 830 miljoner kronor och bestod till större delen av verkstadsprodukter. Återuppbyggnaden av landets infrastruktur innebär stora möjligheter för svenska företag inom olika sektorer, bland annat inom IT och telekom, hälso- och sjukvård, olja och gas, samt miljöteknik.

- Irak är en svår marknad och det är därför Exportrådet nu öppnar kontor i landet för att hjälpa svenska företag att navigera genom problemen, säger Ulf Berg vd Exportrådet.

De två största problemen är säkerhet och korruption. Under delegationen i landet har Ulf Berg träffat olika ministerier för att ta upp denna problematik.

- Det är viktigt att komma tillrätta med dessa problem för att underlätta för svenska företag att göra affärer i landet. Det positiva är att politikerna i Irak är medvetna om att de måste göra något åt detta, säger Ulf Berg.

Företagsdelegationen startade med ett besök i Bagdad 3-4 oktober och avslutas med ett besök i Basra 5-6 oktober. Under delegationen har de deltagande företagen fått tillfälle att träffa nyckelpersoner från de större sektorerna samt flera viktiga ministerier i Bagdad.

Basra, som bedöms bli det ekonomiska navet för Irak besöktes av delegationen i samband med Scanias invigning av dess regionala service center. Även Um Qasr hamn och flera viktiga oljebolag besöktes för att ta del av de stora expansionsplanerna som finns.

www.swedishtrade.se

___________________________________________________________________________

Roland Sossi, chef för Exportrådet i Irak T +964 770 670 0550
Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T +46 8 588 662 07

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.