• Business Sweden/

Exportrådet presenterar Exportchefsindex för fjärde kvartalet - den aktuella exporttemperaturen hos svenska företag

Den svenska exporten fortsatte att utvecklas positivt tredje kvartalet, visar SCB:s utrikeshandelsstatistik. I löpande priser ökade varuexporten med 16 % jämfört med motsvarande period 2009, samtidigt som exportpriserna uppskattas ha ökat med 1 %. Samtidigt visar tillgänglig statistik från många länder på en inbromsning i industrikonjunkturen. Under de senaste två veckorna har exportcheferna intervjuats för att mäta den aktuella exporttemperaturen. Exportchefsindex ger en bild av hur såväl försäljningen som det aktuella efterfrågeläget ser ut, inklusive en bedömning på upp till tre månaders sikt, alltså fram till och med januari nästa år.

- Genom att vi intervjuar ett stort antal företag med exportförsäljning under 250 miljoner kan vi också presentera en indikator för hur det går för små- och medelstora företag, säger Mauro Gozzo.

EMI baserar sig på informationen från momsregistret och omfattar därmed såväl varuexport som tjänsteinkomster.

Det är den trettonde mätningen som görs och vi kan därmed presentera en tidsserie över 13 kvartal.

Resultatet kommer att presenteras av Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo. Tid: onsdag den 17 november kl. 10.00 Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm Anmälan: press@swedishtrade.se

Välkommen! ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel. 08-588 66 035 Jakob Broström, Corporate Communications Exportrådet tel. 08-588 64 04