Exportrådet presenterar ny prognos av Exportchefsindex för andra kvartalet 2012

Exporten av varor och tjänster ökade 2011 med 7 procent i fasta priser. Det var ett bra utfall, men byggde helt på utvecklingen under de tre första kvartalen. För fjärde kvartalet utvecklades exporten negativt jämfört med de föregående kvartalen och årsförändringen blev endast + 0,7 procent. Den svaga utvecklingen har fortsatt i år. Första kvartalet ökade varuexporten med endast 0,4 procent från motsvarande period 2011 i löpande priser. Exportpriserna ökade samma period med 0,9 procent, vilket tyder på ett negativt utfall i volym. Siffror över tjänsteexporten för första kvartalet publiceras först den 28 maj.

Förra Exportchefsindex bekräftade den dämpade utvecklingen och totalindex blev 49,7, alltså precis under 50, som är gränsen mellan uppgång och nedgång. Delindex för förväntningarna på tre månaders sikt var däremot klart över 50. Vi kommer nu att få se om de försiktigt optimistiska förväntningarna realiserats eller om index antingen backar eller ligger kvar kring 50-strecket.

Av alldeles särskilt intresse är att se om vi får något skifte i hur efterfrågan fördelas mellan världens olika regioner. I förra Exportchefsindex var det en övervikt av företag som räknade med en försvagad efterfrågan från Västeuropa. För Asien och Sydamerika var utfallet kraftigt positivt och för Östeuropa och Nordamerika hade vi också en övervikt av företag som räknade med ökad efterfrågan.

För att mäta den aktuella exporttemperaturen har Exportrådet åter låtit intervjua exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har huvudsakligen genomförts nu i maj vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.

- Medan faktisk statistik släpar efter ett par månader så ligger Exportchefsindex före och anger såväl nuläget i exportföretagen som exportchefernas bedömning av efterfrågeläget på tre månaders sikt, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Exportrådet.

Det är den nittonde mätningen som görs och vi kan därmed presentera en tidsserie på nära fem år. Resultatet kommer att presenteras av Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo.

Tid: Tisdagen den 15 maj kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@swedishtrade.se

Välkommen!

Se den senaste mätningen av Exportchefsindex
___________________________________________________________________________
Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel. 08-588 66 035
Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 072-540 93 38

Om Exportchefsindex
Frågorna i Exportchefsindex avser exportförsäljningen och marginaler senaste kvartalet, exportorderstocken och leveranstiderna samt bedömning av marknadstillväxt per region, marginaler och exportförsäljning kommande kvartal. Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK. Vi intervjuar ett stort antal företag med exportförsäljning under 250 miljoner och kan därmed också presentera en indikator för hur det går för små- och medelstora företag. EMI baserar sig på informationen från momsregistret och omfattar därmed såväl varuexport som tjänsteinkomster.

Exportrådet
Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.