Exportrådet presenterar ny prognos av Exportchefsindex för fjärde kvartalet

Exporttillväxten har saktat in även om de årliga förändringstalen fortfarande är goda. Varuexporten ökade sålunda tredje kvartalet med 7,7 procent i löpande priser från motsvarande period 2010. Siffror över tjänsteexporten publiceras först den 25 november. SCB:s statistik över orderingång från exportmarknaden som sträcker sig fram till september och är säsongrensade visar däremot på en mycket tydlig inbromsning. Mellan andra och tredje kvartalet var det nolltillväxt i exportorderingången i fasta priser.

I förra Exportchefsindex var trenden klart nedåt även om totalindex hamnade på 52,5 dvs. över 50 som är gränsen mellan uppgång och nedgång. Delindex för förväntningarna på tre månaders sikt var däremot klart under 50. Vi kommer nu att få se om den negativa trenden befästs eller om situationen stabiliserat sig.

För att mäta den aktuella exporttemperaturen har Exportrådet åter låtit intervjua exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har huvudsakligen genomförts i november vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.

- Medan faktisk statistik släpar efter ett par månader så ligger Exportchefsindex före och anger såväl nuläget i exportföretagen som exportchefernas bedömning av efterfrågeläget på tre månaders sikt, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Exportrådet.

Av alldeles särskilt intresse är att se om vi får något skifte i hur efterfrågan fördelas mellan världens olika regioner. I förra Exportchefsindex var det en övervikt av företag som räknade med en försvagad efterfrågan från Västeuropa. För Nordamerika samt Mellanöstern/Afrika var utfallet neutralt medan företagen förväntade sig ökad efterfrågan från Asien, Östeuropa och Sydamerika. Det är den sjuttonde mätningen som görs och vi kan därmed presentera en tidsserie på mer än fyra år. Resultatet kommer att presenteras av Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo.

Tid: Torsdagen den 17 november kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@swedishtrade.se

Välkommen!
___________________________________________________________________________

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet T 08-588 660 35

Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T 08-588 662 07

Om Exportchefsindex
Frågorna i Exportchefsindex avser exportförsäljningen och marginaler senaste kvartalet, exportorderstocken och leveranstiderna samt bedömning av marknadstillväxt per region, marginaler och exportförsäljning kommande kvartal. Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK. Vi intervjuar ett stort antal företag med exportförsäljning under 250 miljoner och kan därmed också presentera en indikator för hur det går för små- och medelstora företag. EMI baserar sig på informationen från momsregistret och omfattar därmed såväl varuexport som tjänsteinkomster.

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.