Exportrådet tar tempen på svensk export

I morgon presenterar Exportrådets chefsekonom Mauro Gozzo tredje kvartalet av Exportchefsindex. Resultaten visar nolltillväxt för första halvåret i löpande priser. Exportpriserna uppskattas under samma tid ha ökat med 1 procent, vilket indikerar att volymerna inte har varit bättre än intäkterna för varuexporten. För tjänsteexporten har resultatet ännu inte publicerats, men första kvartalet visade en stark ökning. Det tyder på att företagen i ökad utsträckning flyttat ut sina verksamheter.

Kronans förstärkning mot euron påbörjades dock i juni, vilket innebär att det dröjer innan effekter kan avläsas i den faktiska exportstatistiken.

För att mäta den aktuella exporttemperaturen har Exportrådet åter låtit intervjua exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har genomförts nu i augusti vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.

-  Medan faktisk statistik släpar efter ett par månader ligger Exportchefsindex före och anger såväl nuläget i exportföretagen som exportchefernas bedömning av efterfrågeläget på tre månaders sikt, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Exportrådet.

Förra Exportchefsindex från i maj visade en uppgång i totalindex till 54,8, alltså en bit över 50 som är gränsen mellan uppgång och nedgång. Delindex för förväntningarna på tre månaders sikt var också över 50.

- Vi kommer nu att få se om de försiktigt optimistiska förväntningarna realiserats eller om index backar ned kring 50-strecket eller till och med vänder ned under 50. I förra Exportchefsindex räknade de flesta företagen med en försvagad efterfrågan från Västeuropa. För Asien, Nordamerika och Mellanöstern/Afrika var utfallet kraftigt positivt och för Östeuropa och Sydamerika räknade också de flesta företagen med ökad efterfrågan, säger Mauro Gozzo.

Frågorna i Exportchefsindex avser exportförsäljningen och marginaler senaste kvartalet, exportorderstocken och leveranstiderna samt bedömning av marknadstillväxt per region, marginaler och exportförsäljning kommande kvartal. Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen, men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK.

- Genom att vi intervjuar många företag med exportförsäljning under 250 miljoner kan vi också presentera en indikator för hur det går för små- och medelstora företag, säger Mauro Gozzo.

Exportchefsindex baserar sig på information från momsregistret och omfattar såväl varuexport som tjänsteinkomster. Det är den tjugonde mätningen som görs och Exportrådet kan därmed presentera en tidsserie på fem år.

Tid: Torsdagen den 23 augusti kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan:
press@swedishtrade.se

Välkommen!

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel. 08-588 66 035

Marie Elfstrand, pressekreterare Exportrådet tel. 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.