Exportrådets marknadsöversikt december 2012

Världshandeln har saktat in, vilket reflekteras i att utfallet för svensk export blivit allt svagare. Kommer läget att försämras ytterligare eller kommer vi att få se en vändning? Hur ser utsikterna för svensk export ut? De frågorna tar Exportrådet upp i sin marknadsöversikt som presenteras i morgon, tisdagen den 18 december.

Västeuropa befinner sig i recession, den andra på kort tid. Tredje kvartalets BNP-tillväxtsiffror visade att fler ekonomier i Västeuropa drogs med i nedgången. Samtidigt uppvisade de fyra BRIC-länderna som numera tillhör världens tio största ekonomier, relativt måttlig tillväxt. USA uppvisade däremot nya tecken på återhämtning medan läget i Japan försämrades markant.

Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo presenterar en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2014. I bedömningen har effekterna av den senaste utvecklingen bakats in. Makroanalysen bevakar 38 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Exportrådets syn på världsekonomin och på svensk export.

I Exportrådets marknadsöversikt för december 2012 presenterar Mauro Gozzo även en färsk prognos för svensk export för 2013 och 2014 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Tisdagen den 18 december kl. 08.30
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@swedishtrade.se

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet tel. 08-588 660 35, 070-883 85 28
Marie Elfstrand, Exportrådets pressavdelning tel. 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.