Fördjupat samarbete med Kina om infektionskontroll

Den 1 september arrangerar Business Sweden och Swecare, i samarbete med Socialdepartementet och Sveriges ambassad i Peking, ett seminarium på temat infektionskontroll i Peking. Seminariet är en del av aktiviteter som sker inom ramen för det svenska life science-klustret i Kina*.

2006 undertecknade Sverige och Kina ett Memorandum of Understanding (MoU) om samarbete inom sjukvård. Samarbetet omfattar sju områden, varav ett är infektionskontroll.

Den svenska hälso-och sjukvårdsministern besökte sin motsvarighet i Kina i april 2013 och diskussioner om bland annat cancervård, infektionskontroll och äldreomsorg hölls under seminarier och möten i Peking och Shanghai. Nu fortsätter dialogen kring infektionskontroll i Peking.

- Ett av de största hoten mot modern hälsovård är vårdrelaterade infektioner och spridning av multiresistenta bakterier. Seminariet syftar till att fördjupa samarbetet inom infektionskontroll så att vi bättre kan möta framtidens utmaningar, säger Andrea Staxberg, projektledare, Business Sweden i Shanghai.

Enligt en studie som genomförts av Europeiska unionen, är nivåerna på sjukhusrelaterade infektioner vid europeiska sjukhus mellan 5 och 10 procent. Det motsvarar ytterligare fyra dagars sjukhusvistelse, vilket leder till ökade kostnader för samhället och risker för patienten. Ett effektivt sätt att minska spridningen av infektioner på sjukhus är att kombinera grundläggande lösningar med modern teknik.

*Team Sweden i Kina (Business Sweden, ambassaden, konsulaten och Growth Analysis) leder tillsammans ett life science-kluster i Kina. Syftet är att upprätta en gemensam kommunikationsplattform för att profilera, skapa medvetenhet och intresse för Sverige, svensk sjukvård och svenska produkter/lösning inom hälsa och sjukvård.

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.