Företag med kontor i Stockholms län exporterar för mer än 287 miljarder

Företag med kontor i Stockholms län står för 25 procent av Sveriges varuexport till ett värde av 287 miljarder kronor.  Företagen i Stockholms län har Norge, USA, Kina, Finland samt Kanada som främsta exportmarknader.

Stockholm 5,94, Täby 5,86 och Danderyd med 5,67 exporterande företag per 1000 invånare. Som jämförelse har Stockholms län 4,50 och Sverige 4,0 exporterande företag per 1000 invånare som helhet.

-       Sett till varuexportvärde per capita så ligger Stockholm på knappt 127 000 SEK per invånare, vilket ger en femte plats bland Sveriges 21 län, att jämföra med rikssnittet som ligger på 117 700 SEK. Varuexporten från Stockholms län översteg 287 miljarder SEK 2016. 2013-2016 har Stockholms län haft en positiv exportutveckling med 0,6 procent. 2015-2016 minskade dock varuexporten i Stockholm med 2,9 procent, säger, Helen Rönnholm, chef för Business Swedens regionala exportrådgivare.

Exporten i Stockholms län har ökat med drygt 18 procent 2000 till 2016. I Sverige som helhet har exporten ökat med 49 procent under samma period. Antalet exporterande företag har under perioden 2000-2016 ökat med 20 procent till 10 220.

-       Sveriges exportföretag fortsätter att skapa jobb och tillväxt i landet. En positiv omvärldskonjunktur stärker tillväxten och en positiv investeringskonjunktur ger svenska bolag ett gyllene tillfälle att öka sin export, säger Ylva Berg, vd på Business Sweden.

Uppgifterna är baserade på statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) och Business Sweden.

Marcus Tagesson, pressekreterare, Business Sweden

+46 72 514 30 77, marcus.tagesson@business-sweden.se

Helen Rönnholm, chef för Business Swedens regionala exportrådgivare

+46 70 591 59 51, helen.ronnholm@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential och utländska företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.