Framtidstro bland svenska företag i Mexiko

Svenska dotterbolag i Mexiko kommer att öka investeringarna, personalstyrkan och produktionen i landet under den kommande femårsperioden. Det visar en färsk undersökning av Exportrådet.

Hela 85 procent av företagen uppger att första prioritet under 2011 är att anställa för att möta en ökande affärsvolym. Dotterbolagen ser också Mexiko som en lönsam marknad med en attraktiv prisbild för sina produkter och lösningar, särskilt i jämförelse med andra tillväxtmarknader.

Mexikos strategiska läge med tillgång till olika marknader i Nord- och Latinamerika, utbildad och engelskspråkig arbetskraft, samt landets frihandelsavtal, anges även som positiva faktorer för att driva affärsverksamhet i Mexiko. Två tredjedelar av de svenska företagen planerar att öppna nya anläggningar i Mexiko inom de närmaste fem åren.

- Det är glädjande att dotterbolagen har återhämtat sig efter den internationella krisen och att de har en positiv bild av affärsklimatet i Mexiko. Företagarna tror på ökad försäljning framöver och planerar därmed för ökade investeringar, säger Robin Pettersson, chef för Exportrådet i Mexiko.

Undersökningen visar även de problem som företagen stöter på i deras dagliga arbete. Bland annat den omfattande byråkratin, säkerhetsläget (specifikt i de norra delarna av Mexiko) och en utbredd korruption i vissa sektorer.

- Det uppmärksammade säkerhetsläget verkar dock inte ha påverkat de svenska företagens affärer negativt i någon större utsträckning, då det är koncentrerat till vissa delar av Mexiko, säger Robin Pettersson.

Om undersökningen Exportrådet har genomfört undersökningen "Business Climate Survey" för att få en uppfattning om vad svenska dotterbolag tycker om affärsklimatet idag och hur de ser på den framtida utvecklingen av sina affärer i landet.

En enkät skickades ut till 40 svenska dotterbolag i Mexiko, 19 företag svarade. Frågorna berörde bland annat affärsklimatet i landet, fördelarna med etablering i landet, förväntad tillväxt, kommande investeringar, utmaningar och lärdomar.

- Förutom att de svenska företagen får veta vad andra företag har för perspektiv på den mexikanska marknaden, fungerar undersökningen också som en erfarenhetsbas för svenska företag som vill etablera sig i landet, säger Robin Pettersson.

Rapporten finns bifogad i sin helhet samt på www.swedishtrade.se/press.
___________________________________________________________________________ För ytterligare information kontakta: Robin Pettersson, chef Exportrådet i Mexiko, tel. +52 55 5281 8790, robin.pettersson@swedishtrade.se Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 076-11 47 794