Gruvindustrin, AI och bioekonomi i fokus när Sweden-Canada Innovation Days går av stapeln 2-3 oktober i Toronto

Den 2-3 oktober är det dags för konferensen ”Sweden Canada Innovation Days” som organiseras av Business Sweden i samarbete med Vinnova som är finansiär.

Konferensen syftar till att stärka samarbetet med Kanada och är en årlig konferens som växer i betydelse. Årets konferens blir den största någonsin och samlar ett stort antal företag, politiker och organisationer från Sverige och Kanada.

Temat är ”Driving the Green Transition” och i år fokuserar konferensen på gruvindustrin, bioekonomi och AI. Sektorer som är viktiga i både Sverige och Kanada. Några höjdpunkter:

• I år deltar ett tiotal svenska små- och medelstora företag inom gruvsektorn som besöker både Innovation Days och Sudbury, som är Kanadas hubb för gruvor tillsammans med Swedish Mining Innovation och SveMin.
  • Teknikföretagen gör en delegationsresa och skickar 15 personer till Kanada för en hel veckas program organiserat av Business Sweden. Syftet är att öka kunskapen om Kanadas bilindustri, batteritillverkning, talangpool och digitalisering i tillverkningsindustrin.
  • Ignite skickar fem svenska startup-företag till konferensen för att delta i matchmaking med kanadensiska bolag.
  • Företag som ABB, Epiroc, Saab, Atlas Copco och Ericsson deltar och sponsrar konferensen, och FAM skickar fyra personer till konferensen.
  • Ontarios näringsminister Vic Fedeli och Business Swedens VD Jan Larsson kommer att hålla inledningsanföranden.

Program och mer information: Sweden Canada Innovation Days 2024 (business-sweden.com)

“Sweden Canada Innovation Days har aldrig haft så hög närvaro från Sverige som i år, tre delegationer kommer hit där både startup företag, akademiker och företag ingår. Intresset för svensk teknologi och innovationer ökar, speciellt i sektorer som gruva, bioekonomi och AI. Många företag har utnyttjat den här plattformen under många år vilket har resulterat i mer affärer för svenska företag och att banden mellan Sverige och Kanada har stärkts,” säger Christina Keighren, landschef Kanada på Business Sweden.

“Både Sverige och Kanada har en stark position i den gröna omställningen. Genom att knyta närmare band och kombinera vårt teknik- och innovationskunnande inom gruvnäring, bioekonomi och AI kan vi visa vägen framåt i klimatarbetet och skapa mer handel mellan våra länder. Jag ser mycket framåt emot att medverka i årets upplaga av Sweden Canada Innovation Days,” säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.

“Den stora närvaron av svenska innovationsmiljöer, som Impact Innovation programmet Metals and Minerals samt det strategiska innovations programmet (SIP) Swedish Mining Innovation, visar vikten av svenska aktörers inverkan på en hållbar utveckling inom gruvindustrin och Sverige som innovativ kraft i en hållbar värld,” säger Fredrik Göthe, landsansvarig för Kanada på Vinnova.

För mer information, kontakta Business Swedens presstjänst:
press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.