Hälso- och sjukvårdsdelegation till Chile och Peru

Den 20-24 oktober arrangerar Business Sweden, Swecare, Sveriges ambassad i Chile och Sveriges generalkonsulat i Peru, en hälsodelegation till Chile och Peru. Svenska företag får möjlighet att marknadsföra sina innovativa lösningar under samlingsnamnet SymbioCare*.

Genom en blandning av möten med viktiga intressenter som t.ex. hälsoministeriet och andra representanter på hög nationell och lokal nivå, får svenska företag chansen att presentera sina lösningar och bygga en grund för framtida affärer med aktörer från både offentliga och privata sektorn i Chile och Peru.

Det övergripande temat för delegationen är värdebaserad sjukvård. Temat bygger på den svenska integrerade modellen för sjukvård (ett av de bärande elementen i SymbioCare). Ämnen som hälso- och sjukvårdsdelegationen tar upp är bland annat cancerbehandling och vikten av tidig diagnosticering, icke-smittsamma sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och fetma, samt sjukhusrelaterade infektioner.

Den chilenska regeringen har beslutat om den största investeringen i infrastruktur för offentlig sjukvård någonsin, motsvarande fyra miljarder USD fram till 2018. Satsningen omfattar bland annat 61 nya sjukhus och 11 000 sjuksängar. Den privata sektorn är mer utvecklad men står inför effektiviseringar och besparingar.

Perus utmaning är att erbjuda bashälsovård till hela befolkningen, även på landsbygden och till dem som saknar försäkring. Tre miljarder USD förväntas investeras fram till 2016 i infrastruktur. Än så länge förekommer en lägre takt i åldrandet än i många andra länder, men Peru tampas också med bland annat en relativt hög mödradödlighet.

- Både Chile och Peru efterfrågar högkvalitativa hälso- och sjukvårdsprodukter och Sverige som varumärke har en stark position. Ett exempel på det är att det privata sjukhuset Clínica Dávila i Chile förvärvat Elektas integrerade system för strålkirurgi i hjärnan, Leksell Gamma Knife Perfexion, säger Tomas Korseman, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Chile.

* SymbioCare - Health by Sweden har initierats av regering och näringsliv för att främja export av svensk vård och omsorg samt life science. Konceptet omfattar svenska företag, konsulter samt organisationer och bygger på den svenska hälso- och sjukvårdsmodellen att ge vård i världsklass för alla genom effektivare samverkan och utnyttjande av resurser. Läs mer om SymbioCare

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38
Tomas Korseman, handelssekreterare, Business Sweden Chile, T +56 9 660 605 86

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.