Ihållande motvind i världsekonomin

Idag presenterade Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden en ny Marknadsinsikt, som ger en översiktlig bild av utvecklingen i världsekonomin. Lena Sellgren konstaterar ”att den globala ekonomin återhämtar sig i måttlig takt”. Tillväxten tyngs av svag produktivitetstillväxt, åldrande befolkningar samt ökad populism och protektionism.

Den globala ekonomin återhämtar sig i måttlig takt med en BNP-tillväxt på 3 procent i år som ökar något till omkring 3,5 procent per år 2017-2018. Svensk ekonomi har redan börjat bromsa in från en hög tillväxt på nästan 4 procent i fjol. I år väntas svensk ekonomi växa med 3 procent och kommande två år med omkring 2 procent per år. Exporten har utvecklats svagare än väntat och ökar endast med 2 procent i år. De efterföljande två åren förväntas exporten öka med 3 procent per år, vilket är marginellt högre än marknadstillväxten. Lena Sellgren menar att ”Svensk export är konkurrenskraftig och att Sverige har potential att öka sin andel på den internationella marknaden”.

Den europeiska ekonomin fortsätter att återhämta sig i långsam takt med en årlig tillväxt på knappt 2 procent 2016-2018. Rådande politiska strömningar skapar osäkerhet i regionen, samtidigt som åldrande befolkning och fortsatt hög skuldsättning i flera av länderna håller tillbaka tillväxten. Dessutom är det val i både Tyskland och Frankrike nästa år.

Den nordamerikanska ekonomin har växt långsammare än väntat det första halvåret och väntas växa med 1,6 procent i år. De efterföljande två åren väntas ekonomin växa med ungefär 2 procent per år. Det blåser starka protektionistiska vindar i USA och det råder en utbredd oro kopplad till osäkerhet inför det stundande presidentvalet.

Tillväxttakten i den kinesiska ekonomin fortsätter att växla ner gradvis till 6,5 procent i år, 6,2 procent 2017 och 5,9 procent 2018. Den indiska ekonomin fortsätter att växa starkt och den indonesiska ekonomin tar ytterligare fart tack vare en ung arbetsför befolkning.

Syftet med Marknadsinsikt är att skapa ökad förståelse för drivkrafter för svensk export samt för hur den ekonomiska utvecklingen i världen påverkar svenska exportföretag. Analysen baseras i huvudsak på data från Oxford Economics, Statistiska centralbyrån och Macrobond, samt Business Swedens egen omvärldsbevakning. Läs rapporten här: http://www.business-sweden.se/Export/inspiration/analys-och-omvarldsbevakning/marknadsinsikt/.

Elisabeth Somp, Head of Media relations, +46 72 540 9338, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.