Innovation och grön omställning i fokus på Sweden-France Business Forum

Den 30-31 Januari avlägger Frankrikes president Emmanuel Macron, tillsammans med sin hustru Brigitte Macron, statsbesök i Sverige på inbjudan av H.M. Konungen. I samband med besöket arrangerar Business Sweden näringslivsseminariet ”Sweden-France Business Forum: Accelerating Europe’s competetivness”  på stadshuset i Stockholm den 31 januari. Syftet är att stärka näringslivsrelationen ytterligare, hitta nya samarbetsområden och uppmuntra till fortsatta investeringar i båda länderna.

Business Forum är en halvdagskonferens arrangerad av Business Sweden. Medverkar gör H.M. Konungen, H.K.H. Kronprinssessan och H.K.H. Prins Daniel, President Emmanuel Macron, regeringsföreträdare, samt över 200 näringslivsrepresentanter från Sverige och Frankrike. Syftet med denna högnivåkonferens är att stärka banden ytterligare mellan det svenska och franska näringslivet med fokus på innovation, den gröna omställningen och kompetensförsörjning.

Jan Larsson, vd på Business Sweden:

”Statsbesöket från Frankrike är ett viktigt led i att fördjupa de redan starka och långvariga handelsrelationerna, och uppmuntra till fortsatta investeringar i båda länderna. Det finns potential att stärka näringslivsrealtionen ytterligare inom flera områden och på Business Forum skapar vi en plattform för det svenska och franska näringslivet att mötas, samverka och hitta nya samarbets- och affärsmöjligheter”, säger Jan Larsson.

Programbeskrivning

Sweden-France Business Forum: Accelerating Europe’s competetivness

09.00: Öppningsanföranden:

• Jan Larsson, VD Business Sweden
  • Ebba Busch, Vice Statsminister och Sveriges energi- och näringsminister
  • Sylvie Retailleau, Frankrikes minister för högre utbildning och forskning

09:20: Panelsamtal 1: Innovation, competetiveness and reskilling

Moderator: Linda Nyberg

Panelister:

• Ericsson
  • Euronext
  • Fagehult Group
  • Ingka Group | IKEA
  • MBDA
  • Ramsay Santé

10:25: Panelsamtal II, Green transition enabled by innovation and collaborations

Moderator: Linda Nyberg

Panelister:

• Airbus
  • Essity
  • Keolis
  • Neoen
  • Stockholm Exergi
  • Vattenfall

Keynote av H.M. konungen

Keynote av President Macron

11.55:  Avslutningsanförande

• Johan Forssell, Utrikeshandel- och biståndsminister
  • Jan Larsson, VD Business Sweden

12.05: Avtalssignering

I samband med statsbesöket och inom ramen för det svensk-franska innovationspatnerskapet kommer avtal inom sektorer som rymd och energi att signeras.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se, +46 8 588 66 007

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.