Lansering av svensk mat i brittisk webbshop

Ocado, ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag, har precis lanserat en svensk livsmedelsbutik på sin hemsida med stöd av Exportrådet. Målet är att introducera svensk mat och dryck samt deltagande varumärken till ”icke-skandinaver” bosatta i Storbritannien.

Det finns ett stort intresse för Sverige och svensk mat och dryck i Storbritannien. Detta, tillsammans med den stora skandinaviska befolkningen i landet, är bakgrunden till samarbetet mellan Exportrådet och Ocado som inleddes i slutet av 2011. Resultatet är att Ocado har listat cirka 150 svenska livsmedelsprodukter samt en svensk ”shop-in-shop” för att marknadsföra svensk mat och nio av de deltagande företagen/varumärkena.

Ocado har identifierat vilka svenska tillverkare och produkter som ska listas hos företaget och Exportrådet har hjälpt Ocado i denna process samt agerat projektledare för ”shop-in-shopen”.

De nio svenska företagen som medverkar i den svenska ”shop-in-shopen” är Abba, Grangärde Musteri (Tillmans), Falkenbergs Laxrökeri, Leksands Knäckebröd, Norrmejerier (Västerbottensost), Procordia (Felix), Skånemejerier (Allerum), Spendrups (Mariestads Öl och Norrlands Guld) samt Svenska Matupplevelser (Eriks Såser).

Exportrådets samarbete med Ocado och lanseringen av webbshopen är ett led i satsningen på landsbygdsminister Eskil Erlandssons vision om Sverige – det nya matlandet. Livsmedelsindustrin är Sveriges fjärde största arbetsgivare och tanken är att Sverige som nytt matland ska skapa tillväxt och sysselsättning.

Ocado började sin försäljning 2002 och är ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag. Företaget drivs enligt en centraliserad distributionsmodell, dvs. de är inte beroende av ett nätverk av butiker. Beställningar plockas ihop i ett högautomatiserat ’Customer Fulfilment Centre’ i Hertfordshire i Storbritannien. Ocado levererar mer än 120 000 beställningar per vecka och servar drygt 70 procent av alla brittiska hushåll. Företaget lagerför över 27 000 produktlinjer inklusive välkända varumärken för levereras inom en timme. ”Ocado on the Go’ app” ger även kunden möjlighet till flexibel shopping.

Under ett år kommer webbshopen med svenska livsmedel finnas online, se http://www.ocado.com/swedishshop

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare Exportrådet, 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.