Liknande äldreomsorgsutmaningar öppnar för svensk-tyskt samarbete

Den 10 september arrangerar Business Sweden tillsammans med Sveriges ambassad i Berlin, AWO (en av Tysklands största vårdgivare), SCA Hygiene Products och NEAT, ett seminarium om nationell äldrevårdssamordning och vård av demenssjuka.

Sverige och Tyskland står inför liknande utmaningar med en åldrande befolkning. Business Sweden är därför, för andra året i rad, huvudarrangör av ett seminarium i Berlin om utmaningar och lösningar inom äldreomsorgen.

- Seminariet är en plattform för svenska företag inom äldrevård som vill göra affärer med Tyskland och få en bättre förståelse för de utmaningar marknaden står inför. De får möjlighet att presentera sina lösningar för den tyska marknaden, utbyta erfarenheter med andra företag samt knyta kontakter med tyska vårdgivare, beslutsfattare och viktiga opinionsbildare, säger Anna Nordström, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Berlin.

Seminariet fokuserar på två teman som är aktuella i äldreomsorgen i både Sverige och Tyskland – nationell äldrevårdssamordning och vård av demenssjuka (hemma och i vårdhem). Seminariedagen bjuder på en blandning av föredrag, diskussioner och studiebesök.

Över 100 deltagare har anmält sig, varav ca 30 från Sverige och övriga från Tyskland. Från svenskt håll deltar representanter från Socialdepartementet, Sveriges Demenscentrum, Myndigheten för Delaktighet, SCA Hygiene Products, Neat, CareTech, Cobs och JustoCat. Från tysk sida deltar både äldrevårdsorganisationer, försäkringskassor, politiska representanter från nationell, federal och kommunal nivå, samt forskare och företag.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner och svarar för 10 procent av svensk export och cirka 20 procent av svensk import.

Läs mer om seminarieprogrammet här

För ytterligare information, kontakta:
Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38
Anna Nordström, handelssekreterare, Business Sweden, Tyskland, T +49-(0)30 893 60 60

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.