Marknadsöversikt från Business Sweden december 2014

Den globala ekonomin fortsatte att utvecklas svagt under tredje kvartalet 2014. De indikatorer som publicerats för oktober och november visar inte heller på något omedelbart förestående uppsving. USA:s ekonomi befinner sig dock i återhämtning och har levererat positiva siffror under den senaste tiden. I Västeuropa utvecklas Storbritannien väl medan euroområdet i stort sett stagnerat. Asien växer men svagare tillväxt i Kina och Japan har ändå tyngt världsekonomin.

Det finns också positiva signaler. Vikande oljepriser gynnar större delen av världens ekonomier. Företagens och hushållens ekonomi är ofta bättre än vad efterfrågan implicerar. Står vi till slut vid början av ett nytt uppsving? Vad kan vi förvänta oss av de viktigare länderna i världsekonomin? Det tas bland annat upp i Marknadsöversikt från Business Sweden som presenteras måndagen den 15 december.

Den svenska exporten av varor och tjänster ökade de tre första kvartalen med 2,4 procent jämfört med föregående år i fasta priser. 2013 minskade exporten med 0,1 procent. Är det dags för exporten att återta sin roll som draglok för den svenska ekonomin under 2015 och 2016?

Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo presenterar en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2016. Makroanalysen bevakar 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Business Swedens syn på världsekonomin och på svensk export.

I Marknadsöversikt från Business Sweden för december 2014 presenterar Mauro Gozzo även en färsk prognos för svensk export för 2015 och 2016 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Måndagen den 15 december kl. 09.30
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@business-sweden.se

Mauro Gozzo, chefekonom Business Sweden, T 08-588 66 035
Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.