Marknadsöversikt från Business Sweden september 2015

Första halvåret har inneburit relativt svag tillväxt för världsekonomin och det står nu klart att 2015 inte kommer att bli det år av återhämtning som många hoppades på när året var nytt.  Läget i Västeuropa har visserligen förbättrats under ledning av den största ekonomin, Tyskland. USA:s ekonomi fortsätter också att växa, men öppnade året svagt. I Asien, som numera är regionen med den största ekonomin, har däremot de flesta ekonomiska indikatorer uppvisat ovanlig svaghet.  Det ekonomiska läget i Kina är problematiskt och vi ser vikande handelsströmmar på många håll i Asien.

Den svenska exporten av varor och tjänster ökade 2014 med 3,5 procent i fasta priser. Det var en måttlig tillväxttakt, långt under vad vi varit vana vid de senaste decennierna, men ändå en förbättring jämfört med föregående år. Första halvåret i år har exporten ökat med 3,6 procent jämfört med motsvarande period förra året. För varuexporten är tillväxten betydligt lägre.

Är världsekonomin på väg in i en ny svacka, eller håller man på att ta sats för ett nytt uppsving? Vad kan vi förvänta oss av de viktigare länderna i världsekonomin? Hur allvarlig är situationen i Kina och vad får det för konsekvenser för övriga länder? Det tas bland annat upp i Marknadsöversikt från Business Sweden som presenteras tisdagen den 8 september.

Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo introducerar en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2017. Makroanalysen bevakar 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Business Swedens syn på världsekonomin och på svensk export.

I Marknadsöversikt från Business Sweden för september 2015 presenterar Mauro Gozzo även en färsk prognos för svensk export för 2015 och 2016 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Tisdagen den 8 september kl. 09.30
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan:
press@business-sweden.se

Mauro Gozzo, chefekonom Business Sweden, T 08-588 66 035

Marcus Tagesson, kommunikatör Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.