Näringslivet går i täten vid FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai

På fredag 1 december inleds FN:s klimattoppmöte COP28 i Förenade Arabemiraten, Dubai. Sverige är på plats med en förhandlingsdelegation och för tredje året i rad leder Business Sweden en stor näringslivsdelegation och en svensk paviljong. Årets delegation är den största hittills och genom Business Swedens digitala sändningar kan företag, beslutsfattare och opinionsbildare följa det fullspäckade tvåveckorsprogrammet.

På fredag eftermiddag invigs den svenska paviljongen vid COP28 i Förenade Arabemiraten, Dubai där bland andra statsminister Ulf Kristersson kommer medverka tillsammans med Business Swedens vd Jan Larsson.

Business Swedens uppdrag är att samla ledande aktörer från näringslivet, politiken, offentlig sektor och akademin för att accelerera de ledande innovationer och lösningar som krävs för att uppnå målen i Parisavtalet. Det svenska näringslivet roll är avgörande för klimatomställningen, men kan inte ensamt lösa klimatkrisen. Alla goda krafter behövs för att driva utvecklingen framåt och här är den svenska paviljongen en plattform för möten och samtal mellan olika aktörer såsom beslutsfattare, civilsamhället, akademin och näringslivet.

Jan Larsson, vd på Business Sweden:

Näringslivet ensamt kan inte lösa klimatkrisen, men våra svenska företag utgör en betydande kraft i strävan mot en hållbar framtid – och de kan inspirera andra företag och länder att göra mer. I en värld fylld av utmaningar och tvivel utgör de en påminnelse om att de tekniska lösningarna finns. Klimatomställningen är inte bara möjlig, den skapar också nya möjligheter till affärer och jobb”, säger han.

Under de kommande två veckorna samlas världens ledare för att förhandla om och enas om åtgärder för att uppnå målen i Parisavtalet. Gränsöverskridande och tvärsektoriella samarbeten och partnerskap mellan offentlig och privat sektor är avgörande för detta.

Företagen i delegationen har två huvudsakliga mål – att visa att Sverige har lösningar för hindra de värsta effekterna av klimatkrisen och uppmuntra till lagstiftning och policyramverk som underlättar för att skala upp sådana lösningar.

Den svenska paviljongen vid COP28 ligger i den diplomatiska blå zonen där klimatförhandlingarna äger rum. Vill du följa invigningen och det fullspäckade programmet? Anmäl dig nu som digital gäst: Sweden at COP28 (invitepeople.com)

Näringslivsdelegationen:

Julia Emnell
Mobil +46 73-031 64 98
e-post till Julia Emnell

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.