Ny handelssekreterare i Australien

Martin Ekberg blir ny handelssekreterare i Australien. Martin Ekberg, som formellt utsågs av regeringen 12 november, tillträder sin tjänst på Business Swedens kontor i Sydney den 1 januari. - Jag är glad och stolt över förtroendet. Australien är en av Sveriges största handelspartners utanför Europa och det finns stor potential för svenska företag där, jag skulle vilja säga att Australien är en ”perfect match” för svensk export säger Martin Ekberg.

Business Sweden har haft kontor i Australien sedan 1973 och handeln har ökat konstant sedan dess. Sedan 2001 har svenska investeringar i Australien sexfaldigas. Exporten består huvudsakligen av ITC och annan teknisk utrustning, sjukvård samt fordonsdelar.

Över 500 svenska företag bedriver handel i Australien, dessutom pågår ett omfattande akademiskt utbyte med ett stort antal forsknings och utvecklingsprojekt. De 90 största svenska företagen omsätter över 12 miljarder dollar totalt i Australien.

Australien är en växande marknad och bedöms ha en stor exportpotential för svenska företag.

Martin Ekberg kommer närmast från Accenture där han arbetat som Management konsult, 2006-08 arbetade Martin som projektledare för Business Sweden i Australien.

Elisabeth Somp, Head of Media relations, Business Sweden

elisabeth.somp@business-sweden.se T 072 540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 55 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.