Ny undersökning: Kronan och svenska exporten

Business Sweden presenterar idag en ny undersökning som belyser hur svenska industriföretags varuexport påverkas av den svaga svenska kronan. ”Nästan två tredjedelar av företagen uppger att deras möjligheter att vinna exportaffärer påverkas väsentligt av kronans ställning, stark eller svag,” säger Business Swedens chefekonom Lena Sellgren.

Blir det lättare att vinna exportaffärer med en billigare hemmavaluta, och vad betyder en svag krona för företagens inköpskostnader och försäljningsvolymer på utlandsmarknaden? Dessa är några av frågorna som Business Sweden belyser i undersökningen Kronan och svenska exporten som presenteras idag, där drygt 300 ekonomichefer från olika industribranscher deltagit.

– Vi ser att viktiga branscher som Kemi och Läkemedel samt Fordon, som tillsammans svarar för knappt 40 procent av den svenska varuexporten, är de största förlorarna när insatsvaror från utlandsmarknaden blir dyrare, förklarar Lena Sellgren.

Målgruppen för undersökningen, som genomförts av Origo Group på uppdrag av Business Sweden, är svenska och utlandsägda industriföretag med tillverkning eller sammansättning av produkter i Sverige med export till utlandsmarknaden, och med minst 20 anställda i Sverige.

Inom vissa industrier som Trä och Papper kan exportförsäljningen och lönsamheten förbättras med en svag krona, då företagen i denna industri vanligtvis har merparten av sina kostnader i Sverige. Andra intressanta insikter från undersökningen är att knappt hälften av företagen saknar en tydlig strategi för att hantera valutarisken, samtidigt som två tredjedelar av företagen uppger att valutarisk är en utmaning för dem.

– Inte oväntat framgår det att småföretagen är betydligt mer utsatta än storföretagen, som ofta har resurser och verktyg att parera kursrörelser i sina exportaffärer, avslutar Lena Sellgren.

Ladda ner rapporten Kronan och svenska exporten här för hela översikten över undersökningens resultat.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.