Oatly - årets livsmedelsexportör 2011

Exportrådet /Food from Sweden delade igår ut priset Årets Livsmedelsexportör på Livsmedelsföretagens dag. Priset gick till Jan Johansson, vd på Oatly AB, vars produkt, teknik, och entreprenörsanda har bidragit till en framgångsrik etablering i bland annat Europa och Kina.

Vinnaren fick ta emot en check på 50 000 kronor och ett diplom med en motivering som också tar fasta på att företaget möter ett växande hälsoproblem i världen. Oatly baserar sina produkter på havre, vars balans mellan kolhydrater, protein och fett även kan ge näring åt de som inte tål mjölk och mjölkprodukter.

- Våra produkter är resultatet av ett långsiktigt forskningsarbete. När vi idag får ta emot priset som "Årets Livsmedelsexportör 2011", är det många som har del i denna framgång. Vi som idag har förmånen att få fortsätta utveckla företaget på nya marknader runt om i världen, känner oss stärkta i vår mission; att ta fram livsmedel som gör att alla människor kan äta lite bättre och må lite bättre, säger Jan Johansson.

Livsmedelsbranschen var en av få branscher som ökade sin export under den gångna lågkonjunkturen. Det är Sveriges fjärde största industrigren, som sysselsätter hela 56 000 personer och omsätter 170 miljarder kronor. 2 200 svenska livsmedelsföretag förädlar drygt 70 procent av svenska jordbruksvaror och exporterar för 50 miljarder kronor. Sedan Sverige gick med i EU har livsmedelsexporten fyrdubblats.

Årets Livsmedelsexportör lanserades som varumärke 2001. Priset går till ett svenskt företag som är marknadsledare idag och som har lyckats med en export som idag utgör 50 procent av företagets totala omsättning. Bakom priset står Svenska Exportrådet och Food from Sweden. ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Jan Johansson, vd Oatly AB, tel. 070- 52 66 803 Maria Varnauskas, branschansvarig för Exportrådets livsmedelsprogram, tel. 08-588 661 14 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 08-588 662 07