Påminnelse: Svensk-irakisk konferens visar affärspotential i Irak

Den 8-9 oktober arrangerar Exportrådet tillsammans med Svensk-irakiska handelskammaren i Skandinavien, irakiska ambassaden i Sverige och den svenska ambassaden i Bagdad, en affärs- och investeringskonferens i Stockholm. Syftet är att beskriva affärsmöjligheter för svenska företag i Irak inom olika sektorer samt öka kunskapen om landets affärsklimat.

Handelsminister Ewa Björling står värd för konferensen, som kommer att besökas av en irakisk högnivådelegation ledd av den irakiska vice premiärministern tillsammans med flera ministrar och guvernörer. Fler än 150 svenska företagsrepresentanter, 20 irakiska statstjänstemän samt 50 representanter från privata irakiska företag planerar att delta i konferensen.

Konferensen riktar sig till svenska företag som vill göra eller redan gör affärer med Irak. Den ger även ett tillfälle för irakiska beslutsfattare och privata företag att knyta kontakter med svenska företag inom olika sektorer som t.ex. energi, infrastruktur, hälsa och telekom.

- Irak har stora naturtillgångar och står inför en omfattande uppgift med att återuppbygga och utveckla sin infrastruktur vilket skapar stora affärsmöjligheter för svenska företag. I Sverige bor 160 000 i personer med irakisk bakgrund och de spelar en viktig roll som dörröppnare i relationerna mellan länderna, säger Mats Paulson, Vice President Middle East, Central Asia and Africa, Exportrådet.

Det förekommer fortfarande vissa utmaningar med att göra affärer med Irak. Dessa är kopplade till den politiska utvecklingen, transparens samt frågor om säkerhetsläget i landet. Som ett led i att förenkla handel mellan länderna belyser konferensen dessa frågor och hur de kan hanteras.

Den inkommande delegationen från Irak består även av tjänstemän från ministerierna för handel, transport, industri och mineraler, hälsa samt ledande representanter för statliga och privata företag.

Irak har historiskt varit en viktig marknad för svenska företag, som starkt bidragit till Iraks infrastruktur och industriella utveckling inom sektorer som tillverkande industri, telekom och energi. Drygt 30 procent av Sveriges export till Mellanöstern gick till Irak under 80-talet. Efter decennier av osäkerhet, internationella sanktioner och inbördes stridigheter har denna siffra sjunkit till tre procent. Däremot har den svenska exporten ökat med mer än 240 procent under åren 2008-2011.

Välkommen att delta i nedanstående program:

Datum: 8-9 oktober

Plats: Marriot Courtyard, Kungsholmen i Stockholm

Måndag 8 oktober:

08.30 Registrering och kaffe

10:00 Välkommen, Ulf Berg, vd, Exportrådet

10:10 Inledning, Thomas Gür, moderator

10:15 Öppningstal: Möjligheter för svensk export till Irak. Ewa Björling, handelsminister

10:30 Huvudtal av irakiska ministrar, guvernörer och ambassadören

11:10 Återuppbyggnaden av privat sektor. Mr. Ibraheem Al Baghdadi, Chairman of Iraqi National Business Council

11:20 Banksektorn i Irak - den framtida utvecklingen och utmaningar för internationella företag. Mrs. Hamdiya Al-Jaff, Chairman and President, Trade Bank of Iraq

11:45 Paneldebatt ett: Pionjärerna – svenska framgångshistorier i Irak. Scania, Elekta, Siemens Industrial Turbomachinery AB

13:30 Paneldebatt två: Att förstå Iraks behov, utmaningar och möjligheter. Politiska representanter samt beslutsfattare från Iraks näringsliv

För anmälan och intervjuförfrågningar, kontakta Marie Elfstrand, pressekreterare på Exportrådet, marie.elfstrand@swedishtrade.se.

Obs! Journalister bör ha med sig presskort.

Läs mer om programmet här

Marie Elfstrand, pressekreterare Exportrådet, 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.