Positiv prognos för svensk export

Handeln inom Europa och mellan Europa och Nordamerika har vuxit betydligt snabbare än världshandeln och det har gynnat svensk export. Det ekonomiska utfallet för de första tre kvartalen slår fast att 2015 kommer att gå till historien som ett av de svagare åren i internationell tillväxt men en långsam förstärkning förväntas 2016-17.

Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo presenterade idag en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2017. Makroanalysen bevakar 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Business Swedens syn på världsekonomin och på svensk export.

- Trots en internationell omgivning med låg ekonomisk tillväxt har vi fått en fortsatt återhämtning i Europa under 2015. Det har genererat ökade handelsströmmar inom Europa och mellan Europa och Nordamerika. Det har lett till ett utmärkt utfall för svensk export med en uppgång på 4,7% de första tre kvartalen. Under 2016 kommer de fasta investeringarna ta fart och västvärlden kommer att få den bästa investeringskonjunkturen sedan 2006. Det här kommer att gynna svensk export och Business Sweden reviderar upp exportprognosen för 2016 till 5 % från 4 % som vi räknade med i september, berättar Mauro Gozzo.

Business Sweden Marknadsöversikt December 2015

Mauro Gozzo, chefekonom Business Sweden, T 08-588 66 035

Elisabeth Somp, presschef  Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 55 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.