• Business Sweden/

Pressinbjudan: Business Sweden presenterar Exportchefsindex för tredje kvartalet - den aktuella exporttemperaturen hos svenska företag

Svensk export ökade första halvåret i år med 3,6 procent i fasta priser, främst på grund av ökad tjänsteexport. Det är samma takt som under fjolåret, då exporten ökade med 3,5 procent för hela året. Takten är låg jämfört med exportutvecklingen under 90-talet och 2000-talet fram till finanskrisen 2008. Dessutom skiljer sig siffrorna kraftigt mellan varuexporten och tjänsteexporten. Varuexporten beräknas ha ökat med endast 1 procent första halvåret i fasta priser.  Den svenska kronans försvagning har alltså inte lett till något uppsving för exporten.

För att mäta den aktuella exporttemperaturen har Business Sweden åter intervjuat exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har gjorts nu i augusti, vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.

- Exportchefsindex blev 55,8 i maj, en liten uppgång från föregående kvartal. Omdömet om nuläget var då aningen bättre än förväntningarna om den närmaste framtiden. Det var rätt starka förväntningar om efterfrågan från Nordamerika och Asien. Vi får nu se hur företagen tycker att det har gått och vad man idag tror om den närmaste framtiden, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Business Sweden.

I Exportchefsindex utgör 50 gränsen mellan uppgång och nedgång. Delindex för förväntningarna på tre månaders sikt var en rejäl bit över 50 i den senaste mätningen. Av särskilt intresse är också att se hur företagen bedömer efterfrågan från världens olika regioner.

Frågorna i Exportchefsindex avser exportförsäljning och marginaler senaste kvartalet, exportorderstock och leveranstider samt bedömning av marknadstillväxt per region, marginaler och exportförsäljning kommande kvartal.

Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen, men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK.

- Genom att vi intervjuar ett stort antal företag med exportförsäljning under 250 miljoner kronor kan vi också presenterea en indikator för hur det går för små och medelstora företag, säger Mauro Gozzo.

EMI baserar sig på informationen från momsregistret och omfattar både varuexport och tjänsteexport. Resultatet presenteras av Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo.

Tid: Tisdagen den 25 augusti kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan:
press@business-sweden.se

___________________________________________________________________

Mauro Gozzo, Chefekonom Business Sweden, tel. 08-588 66 035
Marcus Tagesson, Kommunikatör Business Sweden, tel. 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i Sverige och på 46 marknader, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.