Pressinbjudan: Exportrådet presenterar Exportchefsindex för andra kvartalet 2011

2010 blev ett starkt exportår. Exporten av varor och tjänster ökade med 10,4 procent i fasta priser. I år finns det än så länge bara siffror för varuexporten fram till mars. De visar på en ökning med 17 procent i löpande priser första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. För tjänsteexporten har vi ännu inte några siffror. Den starka svenska valutan har också medfört att vi inte fått några prisökningar i svenska kronor. Ser man till förändringarna kvartal för kvartal framgår emellertid att en stor del av uppgången skedde framför allt under andra kvartalet 2010.

- Den internationella återhämtningen har tappat en del fart i och med att en rad länder hämtat in nedgången under finanskrisen, säger Mauro Gozzo, Exportrådets chefekonom.

Exportchefsindex ligger emellertid före och anger såväl nuläget i exportföretagen som en bedömning av efterfrågeläget på tre månaders sikt.
- Den här mätningen är huvudsakligen gjord nu i maj. Förra Exportchefsindex i februari indikerade fortsatt tillväxt, och index steg jämfört med i november. Det intressanta är om det var en tillfällig uppgång eller om det var början på ett trendbrott som visar att dämpningen i den internationella efterfrågan mot slutet av förra året var tillfällig, säger Mauro Gozzo.
Av alldeles särskilt intresse är att se om vi fått något skifte i hur efterfrågan fördelas mellan världens olika regioner. I förra Exportchefsindex var det en övervikt av företag som såg fram emot en förstärkt efterfrågan från Nordamerika. Frågorna i Exportchefsindex avser exportförsäljningen och marginaler senaste kvartalet, exportorderstocken och leveranstiderna samt bedömning av marknadstillväxt per region, marginaler och exportförsäljning kommande kvartal. Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK. - Genom att vi intervjuar ett stort antal företag med exportförsäljning under 250 miljoner kan vi också presentera en indikator för hur det går för små- och medelstora företag, säger Mauro Gozzo.
EMI baserar sig på informationen från momsregistret och omfattar därmed såväl varuexport som tjänsteinkomster. Det är den femtonde mätningen som görs och vi kan därför presentera en tidsserie över 15 kvartal. Resultatet kommer att presenteras av Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo. Pressmöte: Tid: Måndagen den 16 maj kl. 10.00 Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm Anmälan: press@swedishtrade.se Välkommen! ___________________________________________________________________________ För ytterligare information kontakta: Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet T 08-588 66 035 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T 076-114 77 94