Pressinbjudan: Exportrådets marknadsöversikt september 2011

Kina stramar åt sin ekonomi för att få bukt med inflationen och aktiviteten håller på att dämpas, även om den fortfarande ligger på en hög nivå. Detsamma gäller åtskilliga andra tillväxtmarknader. Världsekonomin bromsade alltså in redan innan sommarens börsfall som utlöstes av oro för statsskulderna i främst en del av Eurozonen. Svensk export dämpades också betydligt andra kvartalet i linje med vikande världshandel.

Andra kvartalets BNP-siffror föreligger nu för flertalet länder i världen. De visar en tämligen dyster bild. Västeuropa fick mycket låg tillväxt andra kvartalet i år. Nordamerika uppvisade låg tillväxt för andra kvartalet i rad. Kina har drivit världsekonomin under återhämtningen från finanskrisen 2008-09.

I Exportrådets marknadsöversikt för september kommer Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo att presentera en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med år 2013. I bedömningen har vi bakat in effekterna av de senaste dramatiska händelserna.

I Exportrådets makroanalys bevakar vi 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för vår syn på världsekonomin och svensk export. Vi kommer att presentera en färsk prognos för svensk export för 2011 och 2012 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Torsdagen den 8 september kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@swedishtrade.se

___________________________________________________________________________

Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet T 08-588 660 35
Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T 08-588 662 07

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.