Private Label på frammarsch i Europa

Business Sweden arrangerar för sjunde året i rad en svensk samlingsmonter under marknadsföringskonceptet Try Swedish!* på PLMA– den största och viktigaste mässan inom Private Label. PLMA äger rum i Amsterdam den 20-21 maj med 13 svenska företag i samlingsmontern.

Private Label, dvs. distributörsmärken/egna varumärken, växer sig allt starkare för varje år och utgör idag mer än 40 procent av produktutbudet i de flesta europeiska länder.

- Private Label omfattar inte längre bara budgetprodukter, utan tar sig sakta men säkert in bland premiumprodukter och nischade segment som t.ex. ekologiskt eller laktos-/glutenfritt. Därmed skapas affärsmöjligheter för alla typer av produkter och producenter. Private Label möjliggör dessutom för svenska producenter att växa på internationella marknader utan att behöva investera i den ofta tids- och kostnadsintensiva processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad, säger Andreas Rentner, Area Manager Benelux, Business Sweden.

I den svenska samlingsmontern deltar Albina Snacks, AB Anders Löfberg, Bofood, Foodimpex International, Frebaco Kvarn, Göteborgs Kex, Lantmännen Doggy, Svenska Lantchips, Trensums Food, Västkustfilé, Mattea Sweden, Fjällbröd och Örneborgs Delikatesser. För flera svenska utställare har deltagandet i PLMA lett till konkreta affärer och värdefulla kontakter för framtiden. Många utställare ser det som ett forum för att knyta nya affärskontakter och vårda befintliga kundrelationer.

På PLMA deltar fler än 2 100 utställare från över 70 länder och mässan besöks av cirka 9 000 branschprofessionella – däribland inköpare och kategorichefer från de ledande livsmedelskedjorna i Europa och runt om i världen.

*Try Swedish! är framtaget av Business Sweden och Visit Sweden för att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter utomlands. Målgrupperna är matintresserade konsumenter och resenärer, livsmedelsinköpare samt journalister och opinionsbildare.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.