Rekord för svenska paviljongen på Mobile World Congress i Barcelona

Några av världens mest framstående bolag och revolutionerade lösningar inom Internet- och telekomvärlden kommer från Sverige. Stockholm och landet som helhet har en ledande position globalt gällande startup-bolag, innovation och entreprenörskap, vilket ligger till grund för det stora intresse och fokus som finns på den Svenska Paviljongen under MWC Barcelona.

För 17:e året i följd står Business Sweden, tillsammans med Sveriges ambassad i Madrid, Tillväxtverket och den Svensk-spanska handelskammaren i Barcelona, värd för den Svenska Paviljongen på MWC i Barcelona. Temat för MWC Barcelona i år är “Intelligent Connectivity” vilket står för en kombination av flexibelt höghastighets 5G-nätverk, Internet of Things (IoT), artificiell intelligens (AI) och Big Data; I årets upplaga finns inte mindre än 33 organisationer representerade och säkerligen några av framtidens kommande stora succéer.

-       Sverige är ett av världens mest innovativa länder och det är glädjande att så många svenska bolag visar upp det på Mobile World Congress. Mässan är ett epicentrum för innovativa partnerskap som erbjuder möjligheter för svenska bolag globalt men även främjar Sverige som investeringsland, säger Charlotta Nyberg, Market Area Director på Business Sweden.

Utöver företagen som underhåller och utvecklar sina internationella affärer, finns även Invest Stockholm Business Region, Business Region Göteborg, Business Sweden Invest, liksom UD via Sveriges Ambassad i Madrid på plats för att marknadsföra Sverige som etablerings- och investeringsmarknad.

Den svenska paviljongen finns i Hall 7, E41/F41 och invigningen äger rum måndag 25/2 kl. 15.00.

Höjdpunkter i den svenska paviljongen:

Måndag 14.30 - 15.00: Discover the Swedes – Get to know the companies in the Swedish Pavilion

Måndag 15.00 - 17.00: Invigning med Arash Sangari – Program Manager för Startup Sweden på Tillväxtverket, Dan Sjöblom – Generaldirektör för Post- och Telestyrelsen, samt Sveriges ambassadör till Spanien Lars-Hjalmar Wide.

Tisdag 14.00 – 14.30: Paneldebatt organiserad av TechNordic: Vikings 5.0 – First movers within digital transformation with 5G, AI, IoT and data ethics

Onsdag 15.00 – 15.30: Presentation från Zynapp gällande Data privacy: A society where the power over data belongs to the people

Följande svenska företag finns representerade i den svenska paviljongen:

Appland, AROUND, Business Region Göteborg, CellRebel, Combain Mobile, Crunchfish, EyeOnID, Gapwaves, iioote, iizi, Intunio, Invest Stockholm Business Region, Leissner Data, Light Flex Technology, ManoMotion, Maven Wireless, Meva Media, myFC, Netonomics, NorthStar Battery, Scrive, Sensorbee, Snowfire, Subtonomy, Swedish IoT (SMSE – Swedish M2M Service Enablers), Syntronic, TechNordic, Telavox, Togee, Vidhance (Imint), Visage Technologies, Wittra och Zynapp

Besök hemsidan för den svenska paviljongen under Mobile World Congress för mer information.

Tobias Kvick, projektledare för Svenska Paviljongen MWC19, Business Sweden

+34 625 674 089, tobias.kvick@business-sweden.se

Presstfn: +46 (0)72 540 93 38

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. För svenska företag gör vi det genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk. För internationella företag gör vi det genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support, såväl i Sverige som på 45 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.