Rekordmånga företag deltar i svensk samlingsmonter på Arab Health

Den 26-29 januari arrangerar Business Sweden i samarbete med Sveriges ambassad i Förenade Arabemiraten (UAE) en svensk samlingsmonter på hälso- och sjukvårdsmässan Arab Health i Dubai – den största mässan i sitt slag i Mellanöstern. 21 svenska life science-företag deltar i samlingsmontern för att visa upp sina produkter och tjänster samt knyta kontakter med beslutsfattare inom hälso-och sjukvård för hela regionen. Ytterligare åtta svenska företag har egna montrar på mässan.

Den svenska samlingsmontern, som invigs av statssekreterare Agneta Karlsson, bjuder även på workshops om patienthantering och äldrevård, livsstilsrelaterade sjukdomar, brännskador, och e-hälsa. Därutöver hålls ett seminarium om Irak med fokus på planerade hälsovårdsinvesteringar i landet. I seminariet deltar Sveriges ambassadör i Irak, Jörgen Lindström, och representanter från landets hälsoministerium.

Marknaden inom hälso- och sjukvård i MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) är expansiv. I regionen görs omfattande statliga investeringar på grund av hög befolkningstillväxt, allt längre livslängd, utbyggnad av obligatorisk hälsovårdsförsäkring, samt spridning av livsstilssjukdomar och kroniska sjukdomar. Förenade Arabemiraten och Saudiarabien står tillsammans för 75 procent av investeringarna och deras årliga tvåsiffriga ökning av hälsovårdsutgifterna förväntas öka. Även Qatar, Bahrain och Oman håller på att bli attraktiva marknader för svensk expertis inom hälso- och sjukvård.

- Många svenska företag är redan väletablerade i regionen och vill utveckla sin verksamhet där. Sverige har också ett gott rykte tack vare framstående forskning och många multinationella företag som vuxit sig starka i branschen. Detta tillsammans med en satsning på ökade investeringar inom området, innebär stora affärsmöjligheter för både större och mindre svenska företag, säger Cherif Sayed, Vice President Head of Region Middle East & Africa, Business Sweden.

I den svenska samlingsmontern deltar Camurus, Cellavision, Diaverum, Distributed Medical, Etac, Global Health Partner, Global Pharma Consultant, Human Care, Invest in Skåne, Kibion, Mölnlycke Health Care, Olerup, Perimed, Pharma Systems, Phase Holographic, Remeda, Sectra, Senzime, Skåne Care, TR Equipment och Trionara Technologies.

Det är tredje året i rad som Business Sweden arrangerar en samlingsmonter på Arab Health – den näst största hälso- och sjukvårdsmässan i världen och den största i Mellanöstern. Under 2014 besöktes mässan av 87 000 intressenter inom hälsa, sjukvård, och bioteknik från 151 länder. I år förväntas 93 000 besökare. Årets upplaga av Arab Health omfattar 4 000 utställare från 70 länder.

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i Sverige och i 50 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.