Seminarium om nya affärsmöjligheter i Japan

Den 16-18 juni bjuder Business Sweden, Sveriges ambassad i Japan och Tillväxtanalys in till frukostmöten i Stockholm, Göteborg och Malmö med fokus på affärsmöjligheter för svenska företag i Japan - världens tredje största ekonomi. Seminarierna arrangeras i nära samarbete med Business Region Göteborg och Invest Skåne.

Deltagarna får möjlighet att träffa Lars Vargö, Sveriges ambassadör i Japan och författare till ett flertal böcker om japansk historia och kultur, Helena Tillborg, kontorschef för Tillväxtanalys, samt handelssekreterare Cecilia Leiram och Hans Rhodiner, ansvarig för investeringsverksamheten vid Business Sweden i Tokyo.

Seminariet tar bland annat upp det politiska, ekonomiska och innovativa klimatet i landet, vilka branscher som är intressanta ur ett svenskt perspektiv, hur företag kan gå tillväga för att börja exportera eller öka sin export till Japan, samt hur företag kan hitta finansiella partners för affärsexpansion och produktutveckling.

Japan har hamnat i skymundan av andra tillväxtekonomier i Asien på grund av en period av deflation, ekonomiska bubblor och naturkatastrofer. Men Japan har fortfarande en kapitalstark befolkning och en inneboende drivkraft mot nya innovativa och kvalitativa produkter. Därutöver har den nya ekonomiska politiken, Abenomics, och OS i Tokyo 2020 lyckats skapa en ny framtidstro i Japan.

- Det finns ett stort behov av innovativa produkter, tjänster och samarbeten med utländska företag i Japan, vilket innebär nya affärsmöjligheter för svenska företag vars kompetens står mycket högt i kurs, säger Cecilia Leiram, handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Japan.

Idag uppgår svensk export till Japan till ca 14,7 miljarder kronor. I Japan finns stora affärsmöjligheter för svenska företag som erbjuder spjutspetsteknologier inom bland annat Life science, förnybar energi, ICT, och kreativa näringar.

Tid och plats:
Den 16 juni i Stockholm, kl. 08.30-10.00 (registrering och kaffe från kl. 08.00), World Trade Center Konferens, Klarabergsviadukten 70/Kungsbron 1
Den 17 juni i Göteborg, kl. 09.00-10.30 (registrering och kaffe från kl. 08.30), Business Region Göteborg, Norra Hamngatan 14
Den 18 juni i Malmö, kl. 09.00-10.30 (registrering och kaffe från kl. 08.30), Invest in Skåne (Representationsvåningen), Dockplatsen 26

Anmälan: Press@business-sweden.se, anmäl också gärna om du är intresserad av en intervju med ambassadör Lars Vargö direkt efter seminariet.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.