Seminarium om Shanghais nya frihandelszon

Den 25 augusti och den 3 september arrangerar Business Sweden frukostseminarier i Stockholm och Göteborg om nyligen etablerade Shanghai Pilot Free Trade Zone. Syftet med seminarierna är att informera om vad frihandelszonen innebär för svenska företag.

- Frihandelszonen är ett viktigt steg mot en liberalisering av internationell handel av både varor och tjänster. En öppnare kinesisk ekonomi banar väg för nya affärsmöjligheter för svenska företag, säger Van Hoang, chef för Business Sweden i Shanghai.

Frihandelszonen är belägen i Waiguoqiao och består av en hamn, ett industriområde och Shanghais stora flygplats, Pudong. Zonen innebär bland annat slopande av olika restriktioner inom flera sektorer och nya regler för exempelvis företagsetableringar och tullar.

Seminarierna fokuserar på frihandelszonen som logistisk hubb i Asien, företag som påverkas av avregleringen, företagsetableringar och effekterna av utländsk kapital i frihandelszonen. Talare är Van Hoang, chef för Business Sweden i Shanghai, Hans Abrahamsson från Mannheimer Swartling i Shanghai, Zhiqiang Zhang, vd för Sandvik i Kina (seminariet i Göteborg) samt Jessica Zhou, General Manager, SKF Logistics Services China (seminariet i Stockholm).

Tid och plats:
Den 25 augusti i Stockholm, kl. 08.00-09.30 (registrering och frukost från 07.45), World Trade Center, Kungsbron 1, lokal Manhattan
Den 3 september i Göteborg, kl. 08.00-09.30 (registrering och frukost från 07.45), Business Region Göteborg, Norra Hamngatan 14.

Anmälan: Press@business-sweden.se

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och på 57 utlandsmarknader, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.