Seminarium om självständigt äldreboende

Den 20 november arrangerar Business Sweden i Finland, Helsingfors stads social- och hälsovårdsverk, Folkhälsan, och Doctagon, ett seminarium om självständigt äldreboende i Helsingfors. Finlands äldrevårdsbehov presenteras och svenska företag får möjlighet att träffa tongivande finska vårdaktörer.

Enligt en prognos kommer endast 58 procent av Finlands befolkning år 2026 vara i arbetsför ålder, dvs. mellan 15 och 65 år. I takt med att denna förändring blir verklighet, uppstår nya behov av lösningar som gör vården i hemmet så bra som möjligt.

- Finland har Europas snabbast åldrande befolkning och både på den privata och offentliga sidan vill man möjliggöra för ett normalt liv i hemmiljö. Blickarna vänds därför naturligt mot Sverige som ligger långt fram vad gäller innovativa lösningar inom detta område, säger Anna Hellerstedt, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Finland.

Frågor som seminariet tar upp är bland annat likheter och skillnader inom vården i Sverige och Finland samt äldrevård i Finland. Därutöver ger Affärsjuridiska byrån Fondia goda råd om etablering i Finland, Folkhälsan presenterar sin roll som svenskspråkigt alternativ inom äldrevården i Finland, och Doctagon redogör för sin roll som uppstickare på den privata vårdmarknaden. Seminariet avslutas med rundabordsdiskussioner mellan svenska företag och de finska aktörerna (Helsingfors Stad, Folkhälsan och Doctagon).

Dagen bjuder även på en smyglansering av Nordic Independent Living Challenge - en tävling som anordnas av Nordisk Innovation tillsammans med alla de nordiska huvudstäderna. Tävlingen går ut på att hitta nya lösningar och innovationer som kan hjälpa äldre och funktionshindrade till ett självständigt boende. I prispotten finns 1 MNOK.

Datum: 20 november
Tid: 09.00-16.30
Plats: Business Sweden, Södra Esplanaden 24, Helsingfors

Anmälan: press@business-sweden.se

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38
Anna Hellerstedt, handelssekreterare, Business Sweden Finland, T +358 50 433 08 43
För mer information om Nordic Independent Living Challenge, kontakta Kaisa Spilling, projektledare, Forum Virium Helsinki, T +358 40 744 88 31

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.