Skandinaviens största upphandlingsseminarium mot FN

Business Sweden arrangerar tillsammans med Dansk Industri, danska konsulatet i New York, Innovation Norway och Islandsstofa, ett FN-seminarium om upphandlingar. Seminariet äger rum den 11-12 juni i nyinvigda UN City i Köpenhamn.

Ett 15-tal FN-organ delar med sig av sina upphandlingsprocesser och behov. Företagen ges även möjlighet att registrera sig i UNGM-databasen (United Nations Global Marketplace) och träffa upphandlingsansvariga för deltagande FN-organ. Dessutom får ett par företag med innovativa lösningar chans att förevisa sina produkter på plats.

2012 upphandlade FN varor och tjänster för 15,5 miljarder dollar, en ökning med 1,1 miljarder dollar jämfört med året innan. Sveriges upphandlingsvolym utgör endast en andel på 0,19 procent, vilket kan jämföras med Danmark, vars upphandlingsandel uppgick till 2,6 procent.

- Det finns stor potential för svenska företag att ta större plats inom FN-upphandlingar. På seminariet vill vi ge svenska företag inblick i FN:s upphandlingsprocess och möjlighet att ta del av affärsmöjligheter både på kort och lång sikt, säger Nikki Brandt, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Danmark.

FN efterfrågar många olika typer av varor och tjänster, så som läkemedel, pedagogisk utrustning och transporttjänster. 2012 upphandlades bland annat kylutrustning till vaccin, prefabricerade byggnader och skolmaterial från Sverige.

Business Sweden har arrangerat flera olika typer av FN-aktiviteter under årens lopp och arbetar aktivt med svenska företag som har intresse av att leverera varor och tjänster till FN.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.