Stor efterfrågan på svenska barn-, baby- och hemprodukter i Belgien

Business Sweden har inlett ett inköpssamarbete med Belgiens ledande retailgrupp och dess kedjekoncept DreamLand, DreamBaby och Collishop. Svenska produkter är eftertraktade i Europa, då de förknippas med hög kvalitet, innovation och pålitlighet.

- Samarbetet möjliggör för såväl nya som befintliga svenska företag inom barn-, baby och hem att nå en heltäckande försäljning i Belgien – Sveriges sjunde största exportmarknad, säger Andreas Rentner, handelssekreterare, Business Sweden, Benelux.

Det är Belgiens ledande retailgrupp, Colruyt Group, som söker svenska leverantörer och produkter till tre av deras retailkoncept: DreamLand som säljer leksaker, spel, multimedia, böcker, bad- och skönhetsprodukter till barn och tonåringar, DreamBaby som har ett komplett produktutbud för föräldrar och barn upp till 24 månader, och Collishop som är en webbshop med många olika typer av produkter för hem och familj.

Projektet genomförs i tre steg. I det första steget presenterar Business Sweden deltagande företag för Colruyt Groups inköpare, som därefter väljer vilka företag och produkter de vill gå vidare med. I steg två får utvalda svenska företag träffa ansvariga inköpare för att diskutera ett framtida samarbete och försäljning. Slutligen kommer utvalda företag och produkter att erbjudas testförsäljning hos DreamLand, DreamBaby och Collishop. Därefter utvärderas potentialen för fortsatt försäljning och samarbete.

Colruyt Group bedriver verksamhet i Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Frankrike. Företaget har 25 000 anställda och en omsättning på över fem miljarder euro.

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Andreas Rentner, handelssekreterare, Business Sweden Benelux, T +31 70 302 20 59

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.