Stor efterfrågan på svenska sjukvårdslösningar i MENA-regionen

Den 27-30 januari arrangerar Business Sweden i samarbete med Sveriges ambassad i Förenade Arabemiraten, en svensk paviljong på hälso- och sjukvårdsmässan i Dubai. Svenska tillverkare och distributörer inom bland annat medicinteknik, laboratorieutrustning, diagnostik, radiologi, och ortopedi får en chans att nätverka och visa upp sina produkter och tjänster.

I den svenska paviljongen marknadsför svenska företag sina produkter under kommunikationsplattformen SymbioCare – Health by Sweden. Bara under det senaste året har den svenska exporten till MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) inom Life Science ökat med 15 procent.

- Marknaden inom hälso- och sjukvård i MENA-området är expansiv, med en ökande befolkning och omfattande statliga investeringar. Till 2025 förväntas marknaden i Mellanöstern att värderas till 60 miljarder USD. Det banar väg för svenska företag med stor kompetens inom bland annat välfärdssjukdomar och infektionskontroll. Sverige har också ett gott rykte med många framstående företag som kan bidra till att effektivisera hälso- och sjukvården i regionen, säger Anders Hallersjö, Vice President Health care and Life science på Business Sweden.

I samband med Arab Health arrangerar Sveriges ambassad och Business Sweden även två seminarier inom temat livsstilsjukdomar (diabetes, fetma, cancer och benskörhet) och ett inom antibiotikaresistens och infektionskontroll. På talarlistan finns framstående experter från bland annat WHO och hälsoministerierna från Gulfregionen, och från svenskt håll Folkhälsomyndigheten, Karolinska Institutet, Karolinska sjukhuset och Skånes universitetssjukhus.

I den svenska paviljongen deltar Remeda AB, Sectra Medical Systems AB, Care of Sweden AB, Global Health Partner, Sahlgrenska International Care AB, Invest in Skåne, Kibion AB, Pharma Systems AB, Stockholm Care AB, Mölnlycke Health Care, Fogless International AB, TR Equipment AB, Birka Biobridges, Indevex, Skåne Care, Select Wellness, Human Care och Happy Ears.

Det är andra året i rad som Business Sweden arrangerar en samlingsmonter på Arab Health - en av världens största hälso- och sjukvårdsmässor och den största inom hälso- och sjukvård i MENA-regionen. Under 2013 deltog 3 500 utställare från 64 länder och var en mötesplats för 112 000 intressenter inom hälsa, sjukvård, och bioteknik.

Läs mer om programmet

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.