Stor näringslivsdelegation till Singapore i samband med det första svenska statsbesöket

Business Sweden leder på uppdrag av Utrikesdepartementet en näringslivsdelegation med 50-talet svenska företag, myndigheter, lärosäten och andra organisationer till Singapore den 19–21 november, i samband med det första svenska statsbesöket till landet.

Delegationens övergripande mål är att bygga nya och stärka befintliga bilaterala relationer mellan Sverige och Singapore och därmed stärka handel och investeringar mellan de två länderna. Dess viktigaste fokusområden kommer att vara digitalisering, grön omställning och innovation.

Programmet innehåller ett affärsforum, nätverkssessioner med lokala intressenter, ämnesspecifika seminarier och studiebesök. Deltagare i företagsdelegationen kommer att uppmuntras att samarbeta med lokala partners och kunder vid relevanta punkter i programmet.

Regeringens strategi för utrikeshandel, investeringar och global konkurrenskraft från 2023 pekar på ett ökat fokus på Asien. Som ett resultat av detta stärks Business Swedens närvaro och aktiviteter i regionen.

”Asien förväntas leda den ekonomiska tillväxten i världen, under de kommande åren. Singapore är en nyckelmarknad i regionen på grund av sitt strategiska läge, tekniska och finansiella styrka och sin roll som ett globalt handels- och logistiknav. Med många marknader i regionen redo för betydande ekonomisk tillväxt på grund av förändrad demografi, urbanisering och tekniska framsteg under de kommande decennierna, finns det en utmärkt möjlighet för svenska företag att utöka sin kundräckvidd, produktionskapacitet, FoU-kapacitet och affärspartnerskap i såväl Singapore som i regionen”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden

”Syftet är att stärka Sveriges position som en hållbar och långsiktig partner till Singapore inom sektorerna energi, transport, hälso- och sjukvård samt försvar. Utöver det vill vi förbättra samarbetet mellan Sverige och Singapore inom framväxande teknologier, såsom AI, inom talangattraktion och kompetensutveckling. Och slutligen, att fördjupa kunskapen om Singapore och Asien bland svenska företag, statliga aktörer och akademin”, säger Emil Akander, regionchef för södra och sydöstra Asien och Sveriges handelssekreterare i Singapore.

Bolagen som ingår i näringslivsdelegationen:

• ABB
  • Linköpings universitet
  • Lunds universitet
  • Lynxeye
  • Malmudden (del av Ericssons “connected building program”)
  • Mannheimer Swartling
  • Mentor Media (Elanders Group)
  • Monitor ERP System
  • Zenseact
Presstjänst
press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.