Stor satsning på miljötekniksamarbete Sverige - USA

Exportrådet har fått i uppdrag av regeringen att genomföra särskilda insatser för att främja svensk-amerikanskt miljötekniksamarbete. Uppdraget är en del av den miljöteknikstrategi som regeringen presenterade den 1 september.

I februari 2010 presenterades partnerskapet S.A.G.A., Swedish American Green Alliance, mellan Sverige och USA av näringsdepartementet och USA:s ambassad i Stockholm. Partnerskapet är en utvidgning av tidigare samarbeten mellan Sverige och USA inom energi- och miljöteknikområdet, bland annat One Big Thing.

- Vi välkomnar varmt satsningar som stärker S.A.G.A.-samarbetet mellan USA och Sverige. Från Portland i väst till Minneapolis i mellersta delen av USA, till Philadelphia i öst så pågår ytterst ambitiösa satsningar inom miljöområdet. Städer och delstater tar emot nya idéer med öppna armar men är också angelägna att dela med sig av sina idéer till Sverige genom the National Export Initiative och SelectUSA, säger Frank Carrico, handelsattaché på USA:s ambassad i Stockholm.

Inledande kommer tre områden att vara i fokus: grön arkitektur, hållbara transporter samt hållbar infrastruktur. Exportrådets uppdrag sträcker sig över fyra år och kommer att fokusera på att hitta affärsmöjligheter för svenska miljöteknikföretag. Svenska företag kan vara med och påverka utformningen av satsningen, som kommer att innehålla olika branschanalyser, deltagande på mässor, delegationer, seminarier med mera.

- Det här är en mycket bra möjlighet för alla svenska energi- och miljöteknikföretag som är intresserade av den amerikanska marknaden, då det är en långsiktig satsning som kan formas efter företagens behov, säger Håkan Dahlfors, affärsområdeschef inom energi- och miljöteknik på Exportrådet.

Inom S.A.G.A. samarbetet byggs ett nätverk upp där svenska och amerikanska företag samt organisationer kan mötas för att öka utbytet mellan länderna. Två nätverksträffar anordnas i slutet av september, en i Washington D.C. och en i Stockholm för att starta höstens aktiviteter.

För mer information besök: www.swedishtrade.se/saga och www.sagastory.blogspot.com

___________________________________________________________________________

Håkan Dahlfors, affärsområdeschef energi- och miljöteknik Exportrådet T +46 8 588 662 34
Ann-Sofie Nilsson, chef för kontoret i San Francisco, ansvarig för Exportrådets aktiviteter inom S.A.G.A. T +1 415 835 3000
Danielle Harms, Assistant Public Affairs Officer, USA:s ambassad i Stockholm, T +46 8 783 5440
Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T +46 8 588 662 07

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.