Stora affärsmöjligheter för svenska företag i nya Ukraina

Den 4-5 juni arrangerar Business Sweden och Sveriges ambassad i Kiev Sweden-Ukraine Business Forum. Utrikesminister Carl Bildt medverkar och så många som 30 svenska företag och 270 konferensdeltagare är på plats. Syftet är att presentera affärsmöjligheter i Ukraina och göra det lättare för svenska företag att etablera sig eller att få sina befintliga affärer att växa på den ukrainska marknaden.

Ambassadör Jonas Hafström, särskild rådgivare till Sveriges handelsminister Ewa Björling, leder den svenska företagsdelegationen. Förutom utrikesminister Carl Bildt, deltar på ministernivå även Pavlo Sheremeta, Minister for Economic Development and Trade, Yuriy Prodan, Minister of Energy and Coal Industry, Serihy Kvit, Minister of Education and Science, Vasil V. Lazoryshynets, Deputy Minister of Health, och Volodymyr Groissman, Vice Prime Minister for Regional Development.

Konferensens seminarier och workshops berör svenska miljötekniklösningar och medicinteknik, planerade reformer och internationella förväntningar på affärsklimatet i Ukraina, modernisering av industrin med hjälp av energieffektiva lösningar, samt ICT-teknologiers roll för att få den ukrainska ekonomin att växa.

Det finns många skäl till att Business Sweden och Sveriges ambassad i Ukraina arrangerar affärskonferensen. Inte minst handlar det om att visa Sveriges stöd i den utmanande period som Ukraina nu går igenom. Det finansiella stödet från EU och andra internationella organisationer öppnar också upp många affärsmöjligheter för svenska företag. Kapitalinflödet av dessa stödprogram förväntas uppgå till 27 miljarder dollar de kommande åren.

- Om regeringen genomför nödvändiga reformer för att modernisera ekonomin är potentialen för framtiden mycket stor. Frihandelsavtalet mellan Ukraina och EU som förväntas undertecknas den 27 juni kommer förstås också att underlätta handeln mellan våra länder, säger Gunilla Hult, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Ukraina.

EU har redan ensidigt genomfört delar av the Deep and Comprehensive Free Trade Agreement som ska underlätta gränsöverskridande rörlighet för varor och tjänster mellan EU-länderna och Ukraina.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.