Stort intresse för svenska telekomföretag i Sydostasien

Sverige är känt som en utmärkt innovationsproducent inom mobil teknologi i Sydostasien. Bland regionens huvudaktörer finns ett stort intresse för svenskt nyskapande inom telekombranschen. Under tre dagar, 21-23 september, får svenska telekomföretag bland annat möjlighet att besöka SingTels Accelerate event i Singapore.

- Det finns inget område i världen förutom Sverige och Skandinavien där du kan se så mycket innovation för mobiltelefoni komma ifrån, säger Long Cheng Chuan, chef för SingTels idéfabrik och chef för innovation inom SingTel.

Exportrådet arrangerar tillsammans med Innovationsbron och Swedish Mobile Association, ASEAN Mobile Innovation Tour 2010. Där svenska telekomföretag har möjlighet att träffa ledande aktörer på den sydostasiatiska telekommarknaden. Touren startar i ICT-satsande Malaysia och slutar i världens mest konkurrenskraftiga ekonomi, Singapore.

Inför touren har en tävling utlysts av de tre arrangörerna. Tio svenska telekomföretag har chans att vinna deltagaravgiften för touren, varav ett företag har möjlighet att vinna såväl deltagaravgift, som resa och logi för en person. Tävlingen är aktuell för alla företag som erbjuder någon form av produkt, tjänst eller innehåll där mobila enheter står i fokus eller erbjuder så kallad enabling technology för mobil kommunikation av något slag.

För mer information om tävlingen och för anmälan gå in på Innovationsbrons hemsida. ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Carl Malmqvist, projektledare Exportrådet i Malaysia tel. +60 3 2166 2531, e-post carl.malmqvist@swedishtrade.se Fredrik Weisner, Innovationsbron AB tel. +46 722 3399 08, e-post. fredrik.weisner@innovationsbron.se Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 076- 11 47 794

www.swedishtrade.se/press